Welke landen hadden schuld aan het starten van de eerste wereld oorlog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schuld... Eigenlijk allemaal..
Cryofiel
11 jaar geleden
De Eerste Wereldoorlog kon beginnen omdat een Oostenrijker was doodgeschoten. De Tweede Wereldoorlog kon beginnen omdat een Oostenrijker *niet* was doodgeschoten. Wat moeten we nu met die Oostenrijkers? ;-)

Antwoorden (1)

Aanleiding was de moord op aartshertog Frans Ferdinand en zijn vrouw gravin Sophie Chotek met het daaropvolgende ultimatum aan Servië, gegeven door Oostenrijk-Hongarije. Toen Servië het ultimatum niet op alle punten aanvaardde, mobiliseerde Oostenrijk-Hongarije zijn legers en verklaarde de Serven de oorlog. De Duitsers hadden te kennen gegeven Frans Jozef, de keizer van Oostenrijk-Hongarije, te steunen in zijn ultimatum. Servië had door een verdrag steun van het tsaristische Rusland. Toen ook deze landen zich mobiliseerden en Oostenrijk-Hongarije de oorlog verklaarden, traden de bestaande militaire verdragen in werking, waardoor de meeste Europese staten in het conflict betrokken werden.
fremar