Als iemand in de Eerste Wereldoorlog ter dood veroordeeld werd, werd diegene dan ook wel eens het slagveld opgestuurd om bij kogels te sparen?

Zoals in Un Long dimanche de Fiançailles. Hierin worden 5 ter dood veroordeelde soldaten het slagveld opgestuurd zodat ze worden doodgeschoten door de duitsers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk valt het veel lastiger aan te tonen dat iets niet waar is, dan wanneer het wèl waar is, maar toch kan ik na een uurtje googelen en veel lezen niet anders dan tot de conclusie komen, dat ter dood veroordeelden het slagveld werden opgestuurd. (in het niemandsland, met dus een bijna 100% kans op daadwerkelijke executie) op fictie is gebaseerd. Geen historische context dus. En dat het uit het oogpunt van kogelbesparing zou zijn gebeurd, dat lijkt mij helemaal uitgesloten. Er is zo ongelooflijk veel geschoten in WOI dat die paar kogels echt niks uitmaken.

Als je recensies leest, dan kom je regelmatig tegen, dat het hier om een romantische film gaat. Niks mis mee, maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van de historische werkelijkheid. Anders kun je beter een goeie documentaire maken en daar kijkt geen hond naar. Deze film heeft een waarderingscijfer van 7,8 (dat is hoog!) en er zijn maar liefst 222 reviews over geschreven op imdb.com. Populaire film dus! Met alleen feiten krijg je geen populaire film. Zie JFK, Titanic, The Iron Lady, en al die nederlandse tv series over het koninklijk huis. Je ziet voornamelijk verzinsels.

De informatie op internet over WOI is bijna eindeloos, en je kunt weken lezen als je wilt. Google op shell-schock, zelfverminking, desertie, krijgsraad, executie, slagveld, en lees recensies van de film en nergens blijkt dat dit verhaal klopt.

Het enige wat ik heb kunnen vinden is, dat er wel degelijk soldaten in de frontlinie zijn geexecuteerd, maar dat de nabestaanden werd verteld, dat ze omgekomen waren door vijandelijk vuur.

Dit is de meest uitgebreide link die ik heb kunnen vinden, en ik kan me niet voorstellen, dat als er iets van dit verhaal zou kloppen het daar niet vermeld zou worden.
http://www.wereldoorlog1418.nl/doodstraf/index.html#20
Die link kan ik je echt aanbevelen als je er meer over wilt weten.