Assessor word je niet zomaar. Assessoren zijn bij de tijd, kunnen goed luisteren, zijn door en door integer en beschikken over een scherpe blik. Kritisch, maar reëel.

Het begint met de ambitie. Daarna de opleiding. Een assessor kan ook een expert zijn, maar een expert geen asserror. Assessoren zijn dus hooggeleerde ;)

Ze kunnen na hun opleiding;
-praktijksituaties en simulaties observeren en beoordelen
-een portfolio op basis van standaarden te beoordelen, de beoordeling gebeurt aan de hand van de ‘vraak'-criteria
-een criteriumgericht interview voeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In een studentenvereniging is het een assistent van de voorzitter en in de taxonomie van de vissen is het een geslacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een assessor is een beoordelaar (van het Engelse to assess).
Dus iemand die een functioneringsgesprek houd of die nagaat of een bedrijf aan bepaalde eisen voldoen (bijv. ISO certificering).
12 jaar geleden
Een assessor is niets meer en minder dan iemand die een beoordeling maakt (een assessment). Professionele assessors beoordelen een organisatie of persoon op een bepaald vakgebied ( bijvoorbeeld veiligheid). De naam "assessor" is onbeschermd, dus iedereen kan zich zo noemen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld titels als dr. Of ir.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze context vermoed ik dat er een taxateur mee wordt bedoeld. De taxateur maakt een onafhankelijke inschatting van de waarde van een object. Dat is belangrijk bij de zeer geordende samenleving in het oude Egypte. De orde wordt vertegenwoordigd door de godin Maat, die staat voor orde , onafhankelijkheid en rechtvaardigheid.

Voor zover ik het begrijp dan, de engelse term 'assessor' is wat meer to the point in dit geval zullen we maar zeggen. Ik denk dat de assessor min of meer onafhankelijk was van de machthebber (farao) en over de waarde van de objecten besliste. Je kunt het denk ik vergelijken met een onafhankelijke taxateur die de waarde van een huis bepaalt. De belastingdienst gaat vervolgens uit van die waarde om te bepalen hoeveel belasting de staat kan vragen.

De godin Maat leeft tegenwoordig voort als vrouwe Justitia. Zelfs de weegschaal bestaat nog steeds als symbool.