De grootste psychologische klap van een aanslag heeft AH van de mislukte aanslag op zijn eigen thuisfront gekregen. Sinds het begin van de 20 jaren organiseerden H. en zijn volgelingen zich namelijk in de Bürgerbräukeller in het centrum van München. En uitgerekend daar overleefde hij op 8 november 1939 (tijdstip : 21.20 uur) een mislukte bomaanslag door Johann Georg Elser. Door het slechte weer zou H. die avond niet per vliegtuig naar Berlijn kunnen terugkeren. Dus nam hij de trein en omdat deze eerder vertrok, ging het door Elser ingestelde tijdsmechanisme van een bom te laat af. H. had namelijk acht minuten eerder het pand verlaten. Een gedeelte van de Bürgerbräukeller stortte trouwens wel in. Acht mensen vonden de dood en 63 gewonden waren te betreuren. Daardoor behoort ook deze poging tot de 42 mislukte aanslagen op het leven van H.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door zijn vertrouweling von Staufenberg in Polen. Hij vertrouwde hem namelijk 100% en was hierdoor bijzonder aangedaan.