Een stroming van het calvinisme die veel nadruk legt op de omgang met God en op de levensheiliging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
, ontstaan in Engeland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calvijn was inderdaad een Fransman. Maar deze stroming is ontstaan in Engeland.
Puriteins is: streng volgens bepaalde normen (regels). Het calvinisme heeft te maken met het protestantisme. Het betekent dus eigenlijk streng protestants.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Calvinisten geloven dat de mens van nature slecht is. Hij kan alleen gered worden door de genade van God. (Die stuurde zijn zoon om onze slechtheid te verzoenen) Iedere genieting is verdacht. Vandaar dat calvinisten puriteins zijn. Het zit er in besloten.