Hoe werden Joden tijdens WOII door de nazi-regime herkend?

Hoe konden ze bijv. aan Anne Frank zien dat ze Joods was? Joden hebben toch geen karakteristieke uiterlijke kenmerken die ze onderscheid zoals bijv. de negers of chinezen dat wel hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

In het boek van professor Presser wordt de aanloop naar de Jodenvervolging beschreven. Er was geen land in Europa waar de bevolkingsgegevens zo nauwkeurig werden bijgehouden als in Nederland. In het begin van de bezetting moest iedereen een zg Arierverklaring ondertekenen, waarin mensen aangaven geen Jood te zijn, Waarschijnlijk hebben de meeste mensen daar op dat moment geen kwaad in gezien en getekend. Bovendien was het op straffe van het verlies van je baan.
In de bevolkingsadministratie kwam een grote J bij de namen van joden te staan.
Ik las dit met plaatsvervangende schaamte voor mijn vader die dit ook heeft moeten tekenen.

Met dit allemaal in gedachten heb ik niet willen meewerken aan het voorstel om in de administratie van een bedrijf op te nemen wie er van allochtone afkomst was en wie niet. (de ondernemingsraad waarvan ik voorzitter was, moest hierin een beslissing nemen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de directie ervan overtuigd dat het zinloos was. En dat ik op principiele gronden als hierboven genoemd er persoonlijk tegen ben. (de OR ook). Men heeft het laten gaan. Te meer daar de vakbonden die het voorstel hadden gelanceerd, er verder niet meer op terugkwamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het Ministerie van Sociale Zaken, waar ik werkte,
werd dat ook bijgehouden. Het afgelopen decennium hebben overheid en bedrijfsleven een doelgroepenbeleid gevoerd. Om de in- en doorstroom van allochtonen binnen arbeidsorganisaties te bevorderen, krijgen zij in het arbeidsproces vaak een voorkeursbehandeling. Maar het werkte niet en men is er mee gestopt.

Andere antwoorden (3)

voor dat al die erge dingen gebeurde moest iedereen zich registreren, het zelfde als jij nu naar het gemeente huis gaat voor een nieuwe pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet hetzelfde.
Want ik die pas staat niets over geloof, huidskleur etc.
## In het Derde Rijk waren er ook speciale boekjes voor kinderen voor, met duidelijke tekeningetjes onder veelzeggende titels als "hoe herken ik een jood". ###

Dit is een citaat van een forum, genaamd
"stormfront", waar ik je de link niet van zal geven.
Wat een idioten!
---------------------------------

Joden werden als zodanig geregistreerd en de Nederlandse bevolking, inclusief de Joden zelf,
hielpen daar aan mee.
Ze deden gewoon wat er gevraagd werd.

In de hele operatie van de registratie van joden in Nederland was een hoofdrol weggelegd voor Jacob Lentz, het hoofd van de Rijksinspectie der Bevolkingsregisters.
Hij was de grote specialist op het gebied van de bevolkingsboekhoudkunde, en zijn adviezen heeft de bezetter volledig opgevolgd.
Lentz pleitte voor een drievoudige registratie: bij de gemeente, bij de Sicherheitsdienst en in een apart archief bij Binnenlandse Zaken, dat werd gebouw Kleykamp in Den Haag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stormfront.org
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja? En verdient dat een min?
Is die min van een stormfrontaanhanger?
Dat klopt wat je zegt. Helaas hadden we in Nederland een perfect werkend ambtelijk systeem, waarin Joden zich uiteraard van geen enkel gevaar beducht lieten inschrijven. De Nazi's hoefden ze alleen maar van huis te halen. Dan waren er voortdurend over controles op persoonsbewijzen. Daar stond het op als je Joods was. Ze moesten gele sterren op hun kleren naaien. Persoonsbewijzen konden worden vervalst en dan kon je die ster ook weglaten, maar dat was allemaal zeer riskant.
De meeste Joden zijn herkend en opgepakt omdat hun godsdienst keurig in de boeken stond en de Nederlandse politie collaboreerde met de Nazi's. Triest, maar waar.