Hoe is het mogelijk dat Peru het goud weer terug moet geven aan de Spanjaarden?

De Spanjaarden waren vroeger toch de bezetter in die landen vroeger.
Ze waren afkomstig van een Spaans oorlogsschip.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://buitenland.nieuws.nl/684720

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik lees nergens in de berichtgeving dat deze 17 ton aan munten van Peru zijn, daar opgeslagen lagen, of dat Peru er een claim op had. De munten lagen opgeslagen in Florida (VS). Niet zo vreemd want Odyssey Marine Exploration zit zelf ook in Florida en is een gewoon commercieel bedrijf.

Het enige wat met Peru te maken kan hebben is dat het schip destijds onderweg was van Peru naar Spanje, maar uit niets blijkt dat die munten daar vandaan kwamen. Als ik het goed begrepen heb, is het door een Engels oorlogsschip tot zinken gebracht voor de kust van Portugal.

Het was dus een zaak tussen Spanje en Odyssey Marine Exploration, en het is keurig voor de rechter uitgevochten. Hoewel dit soort zaken erg ingewikkeld zijn, mag je aannemen dat beide partijen zich hebben laten bijstaan door advocaten die verstand hebben van internationale wateren, oorlogs- en zeerecht, en ook goed op de hoogte zijn geweest van hoe de regels in Spanje zijn omtrent het behoud van cultureel erfgoed. We mogen dus aannemen dat de rechter een weloverwogen uitspraak heeft gedaan die voor beide partijen bindend is.

Als een Spaanse rechter hier uitspraak over had gedaan, dan zou je eventueel nog je bedenkingen kunnen hebben, maar als een Amerikaanse rechter een Amerikaans bedrijf veroordeelt tot het teruggeven van de schat, dan zit het denk ik wel goed, en is Spanje de rechtmatige eigenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan ik ook lezen.
Maar de Spanjaarden waren in die tijd de rovers/bezetter in die landen, dan is dat toch geen eigendom van Spanje.
Dan is dat in het verleden onrechtmatig verkregen.
Dus waarom krijgt Peru het niet. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3201360/2012/02/24/Zilverschat-met-waarde-van-380-miljoen-op-weg-naar-Spanje.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle lof voor je gevoel voor rechtvaardigheid, maar ik denk dat het praktisch onmogelijk is. Want als deze claim van Peru door de rechter zou worden toegewezen, dan staan alle landen met een koloniaal verleden op hun kop. Want wat heeft Nederland niet allemaal weggehaald uit de koloniën? En denk eens aan al die slavernij, die ook op de een of andere manier goedgemaakt zou moeten worden. Dat laatste artikel had ik niet gelezen, en het geeft inderdaad meer duidelijkheid over de rol van Peru. Maar er staat ook dat de rechter in de VS daar nog een uitspraak over moet doen. Het is dus afwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mesher; Zo onmogelijk is dat niet, kijk maar eens naar Amerika die grondgebied terug geven aan de indianen.
Daarom vindt ik het raar dat de Rechter niet direct oordeelt over rechtmatig eigendomsrecht van het goud.

Andere antwoorden (1)

Dit goud was in Amerika in bewaring daar het om een amerikaanse expeditie ging.
Niet in Peru, Peru wil de munten ook graag hebben.