Wat draagt willem van oranje op zijn hoofd?

Dan bedoel ik de hoofddeksel die hij draagt bij zijn bekende zelfportret. Wie weet hoe dit precies heet en wie dit soort hoofddeksels nog meer droegen vroeger. Zijn er zelfportretten van andere mensen van vroeger die dit ook droegen of maakt dit Willem van oranje een beetje uniek?

Picture for question
een jaar geleden
2.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Voor de goede orde: dit is een portret van Willem van Oranje, geschilderd door Adriaen Thomasz. Het is geen ZELFportret. Dan zou Willem zichzelf geschilderd moeten hebben.

Het beste antwoord

Het hoofddeksel waarmee Willem van Oranje is afgebeeld op een aantal portretten en dat lijkt op een keppeltje heet een ‘kalot’. Het is een klein rond mutsje dat vooral binnenshuis gedragen werd door oude mannen.
SimonV
een jaar geleden