Ha, die Janse;

Even uit mijn hoofd: de Vietminh is de politieke (communistische) beweging in Noord-Vietnam, de Vietcong het verzetsleger dat de guerrilla tegen Zuid-Vietnam en de VS-troepen voerde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De geschiedenis van Vietnam kent heel veel oorlogen. Vanaf 1010 na Christus werd Vietnam geleid door verschillende dynastieën, maar er bleef altijd verdeeldheid tussen Noord- en Zuid-Vietnam.
Onder leiding van Ho Chi Minh veroverde de Viet Minh na de tweede wereldoorlog grote delen van Vietnam en werd de onafhankelijke democratische republiek Vietnam (DVR) uitgeroepen. Tijdens de Conferentie in Geneve in 1954 werd besloten dat Vietnam tijdelijk opgedeeld zou worden in Noord en Zuid. Ho Chi Minh werd leider van het noorden en president Diem regeerde over het zuiden.
Ho Chi Minh wilde dat Vietnam weer één land zou worden. Maar hier was president Diem van het zuiden, die werd gesteund door Amerika, het niet mee eens. In 1960 werd het Nationale Bevrijdingsfront voor Zuid Vietnam (ook wel Viet Cong) opgericht en begon een guerillastrijd tegen president Diem. Die werd in 1964 samen met zijn broer vermoord. In 1965 stuurde Amerika troepen om Zuid-Vetnam te helpen de Viet Cong te verdrijven, en in vier jaar tijd had Amerika ruim 540.000 manschappen in Vietnam. Na steeds meer protesten in Amerika en ook andere landen van de wereld trokken de Amerikaanse troepen zich vanaf 1969 geleidelijk aan terug. In 1975 veroverde Noord-Vietnam de hoofdstad van het zuiden, Saigon, en werd Vietnam weer één land.
Amadea
12 jaar geleden
Edraket
12 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag.