Hoe heet het als joden bij een dood lichaam komen?

volgens mij heet het iets van grafschenning. het kan ook zijn dat het is dat je niet bij een joods dood lichaam mag komen. hoe zit dit nou precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Binnen de Joodse cultuur is het gebruikelijk om iedereen, arm of rijk, zo eenvoudig als mogelijk te begraven. Nadat iemand is overleden mag niemand hem of haar nog zien. Dat doet men omdat dit de geestelijke integriteit van de overledene aantast. Nadat iemand is overleden moet hij of zijn zo snel als mogelijk worden begraven. Op Sabbat of een andere feestdag worden geen uitvaarten gehouden

Uit respect voor de dode (kawod hameet) bedekt men zo spoedig mogelijk het stoffelijk overschot om de overledene niet te beschamen. De ziel is eruit gegaan, en de dode is niet meer die persoon, die hij bij leven was. Wat rest is het stoffelijke deel van de mens. De mens is volgens de Bijbel geschapen naar Gods beeld en gelijkenis, met lichaam en ziel. Deze eenheid valt met het overlijden weg, en daarmee ook het Godgelijkende en tevens menselijke deel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grafschennis is het vernielen of beschadigen van graven, het maakt niet uit of het een joods, islamitisch, christelijk of religieloos graf is.

Bij Joden is het gebruikelijk de overledene niet meer te bekijken, men neemt geen afscheid van het lichaam, het wordt niet opgebaard, bedoel je dat?
Het is niet verboden om bij een dode te zijn het lichaam moet tenslotte nog gereinigd en gekleed worden ter voorbereiding op de begrafenis.