Waarom word sint maarten niet in heel nederland gevierd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben weer wat te weten gekomen door jou vraag dus +1

Het beste antwoord

Omdat niet iedereen hierin geinteresseerd is. Het is een gebruik wat deels door de kerk is gestimuleerd. Met de achteruitgang vand e kerk is gedeeltelijk st maarten van het straatbeeld verdwenen. In de laatste jaren vind weer een opmars plaats en wordt het weer in grote delen van het land opgepikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wellicht omdat op de 11de van de 11de ook het carnavalsseizoen traditioneel wordt geopend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De viering van St. Maarten kent een lange geschiedenis. De katholieke invloed is langzaam minder geworden.
Kijk voor meer informatie op de site van het Meertens Instituut. Zij doen serieus onderzoek naar dit soort dingen.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doet "Het Bureau" nog eens iets dat terug te vinden is. ;)
Meestal wordt dit gevierd in de plaatsen die een historische band hebben met Sint Maarten.

Ze noemen het ook wel keuvelen, of ruusbuzen.

Ook heb ik net gelezen dat op deze dag Sint Maarten met zijn boot aankomt en de kinderen deze dan verwelkomen met de Pieten.

Leuke site zie hieronder, wat ik nooit heb geweten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het van oorsprong een katholiek feest is. Daarnaast begint ook op 11 nov de voorbereiding van het Carnaval. Wat ook weer een katholiek feest is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat begin van Carnaval en Sint Maarten op dezelfde dag worden gevierd was in het verleden in gebieden waarin het werd gevierd helemaal geen beletsel om allebei de feesten te vieren. Katholieke mensen houden van feesten en twee op een dag betekende alleen maar meer feestvreugde.

Sint Maarten werd in het verleden vooral gevierd daar waar dat geloof een poot aan de grond had. Daardoor kom je het soms ineens op onverwachte plaatsen tegen. Ook buiten het gebied van beneden de rievieren. Bijvoorbeeld in het dorp De Krim. Een van oudsher Katholieke enclave.

Er zijn verschillende manier overigens in dat vieren. In sommige plaatsen is er sprake van een groot vuur en gaan kinderen in optocht met al dan niet zelfgemaakte lampions daarnaar toe, waarbij dan het spel van het geven van de mantel door de edele man aan de arme sloeber onderdeel van het festijn uitmaakt en er in geringe mate snoep wordt uitgedeeld. Terwijl er ook de manier is waarbij kinderen met (zelfgemaakte) lampions langs de deuren gaan en zo voor het zingen van een lied vooral snoep ontvangen.

Ik heb er geen onderzoek naar verricht maar denk dat het feit dat het vieren van St Maarten op de laatste wijze een flinke zak (en dan echt een hele finke) snoep op kan leveren, aardig meewerkt aan de opleving van het gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de commercie Sint Maarten nog niet heeft gevonden!