Waar en wanneer was Jozef Stalin geboren?

Ik heb het al opgezocht, maar kom steeds op 2 verschillende resultaten uit. De ene zegt dat hij op 18 december 1878 (wikipedia) in ''Gori'' is geboren, en de ander zegt dat hij op 21 december 1879 is geboren in ''Tisla''. Wie moet ik geloven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Jozef Vissarionovitsj Djoegasjvili werd geboren op 21 december 1879 in Gori in Georgië. Zijn vader, Vissarion (Beso) Djoegasjvili, was afkomstig uit Didi Lilo en een onverbeterlijke alcoholist die aan de kost kwam als schoenmaker. Zijn moeder, Ekaterina (Keke) Georgievna Geladze, noemde haar zoon Jozef Soso en ze werkte in een wasserij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jozeph Dzjoegasjwili (later Jozeph Stalin) werd geboren op 21 december 1879. Dat was in een zeer armoedig krot in Gori, Georgië. Zijn vader, Vissarion, was schoenmakersknecht en zijn moeder, Jekaterina, de dochter van een lijfeigene. Door de armoede in zijn familie overleefde hij als enige van de vier kinderen. Zijn vader, een alcoholist, sloeg zijn moeder en hem vaak en het schijnt dat hij Stalin meerdere malen zodanig ernstig heeft mishandeld dat die in levensgevaar verkeerde.
In 1880 overleed Stalin’s vader aan verwondingen die hij opliep na een vechtpartij in een kroeg. Z'n moeder was erg zorgzaam en Stalin hield dan ook veel van haar. Jekaterina wilde graag dat haar zoon priester zou worden. Hij werd in 1888 naar de orthodoxe priesterschool in Gori gestuurd. Hij was een erg goede leerling en studeerde in 1894 af met hoge cijfers. Hierna verhuisde hij naar Tbilisi, waar hij ging studeren aan het Theologisch Seminarium.
Amadea
12 jaar geleden
Als geboortedatum van Jozef Stalin werd traditioneel 21 december 1879 (Juliaanse kalender) aangehouden, maar na het ineenstorten van de Sovjet-Unie is hierover twijfel ontstaan.

Toen Stalin aan de macht in 1922 aan de macht kwam, werd informatie over zijn vroege leven verzwegen, en werd 21 december 1879, opgenomen in zijn officiële biografie.

Echter, documenten die in het centraal archief van de Communistische Partij, inclusief een doopacte van de kathedraal in Gori (Georgië), en een certificaat van de Gori school-kerk geven een geboortedatum aan van van 18 december 1878. Ook een in 1920 door Stalin met de hand geschreven curriculum vitae, wat zich ook in het archief ondersteund deze datum.

Een arrestatierapport uit 1904 meld 1881 als zijn geboortejaar als 1881, maar dit was waarschijnlijk een bewuste poging van Stalin om de tsaristische ambtenaren te misleiden.

Ook op de russische Wikipedia staat 1878 als zijn geboortejaar, met de toevoeging dat het officiel 1879 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel diverse bronnen inconsistent zijn met betrekking tot de precieze geboortedatum van Stalin, staat Iosif Dzjoegasjvili in de registers van de Oespenski-kerk in Gori in Georgië vermeld als geboren op 18 december (oude notatie: 6 december) 1878. Deze geboortedatum is eveneens terug te vinden in zijn schoolverlaterscertificaat, zijn uitgebreide dossier van de Russische politie (uit de tsaristische tijd) en diverse andere pre-revolutionaire documenten. Stalin gaf ook zelf de datum van 18 december 1878 aan op een curriculum vitae in 1920, in zijn eigen handschrift. Eind 1922 werd zijn geboortedatum op een nieuw curriculum vitae door zijn secretaris veranderd in 21 december 1879 (oude notatie: 9 december). Op die dag is zijn geboortedag in de voormalige Sovjet-Unie dan ook als feestdag gevierd. De Russische schrijver en historicus Edvard Radzinski stelt in zijn boek Stalin dat deze zijn geboortejaar veranderde in 1879 om afstand te nemen van zijn verleden, met name zijn leven voor de Oktoberrevolutie.