Hoe oud is het familiewapen van het dorp Maurik in Gelderland?.

Ik probeer dit zo goed mogelijk uit te zoeken om het bestaan van mijn achtergrond te weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Volgens bijbaande link heeft maurik geen familiewapen, dus helaas, maar misschien heeft het gemeentearchief van de gemeente waar Maurik onder valt meer gegevens
12 jaar geleden
Maurik is bekend sinds 997. Het wordt als een zelfstandige heerlijkheid vermeld in een oorkonde uit 1277. De toenmalige heer was waarschijnlijk een Heer Saffatijn. Deze Saffatijn en zijn schoonzoon Bartholdt van Eck, voerden beide een droogscheerdersschaar in hun wapen. Dit familiewapen is later overgegaan als heerlijkheidswapen en gemeentewapen. De heerlijkheid ging namelijk reeds in 1307 door vererving over aan het geslacht Van Beusichem, die het tot 1555 behielden.

Het gemeentewapen van Maurik heeft bestaan van 1 november 1938 tot 1999, toen het opging in Buren.
Amadea