Ten eerste omdat historisch vaststaat dat de slag bij Kadesh 300 à 400 jaar na de Hyksos-overheersing heeft plaatsgevonden. De Hyksos vormden de 15e en 16e dynastieën, die over Egypte heersten van ca. 1630 tot ca. 1520 v. Chr. De slag bij Kadesh vond plaats vroeg in de regering van Ramses II, een farao uit de 19e dynastie die regeerde van ca. 1279 tot ca. 1213 v. Chr.
Ten tweede waren de Hettieten, tegen wie Ramses II bij Kadesh vocht, nog geen grootmacht ten tijde van de Hyksos-overheersing.
Ten derde hadden de Egyptenaren tijdens de Hyksos-verheersing helemaal geen toegang tot het gebied rondom Kadesh of waar ook in het Midden Oosten, omdat de weg er naartoe werd geblokkeerd door de Hyksos, die immers de Delta in handen hadden. De Egyptenaren hadden dus ook helemaal geen invloed in het Midden Oosten.
Ten vierde maakten de Egyptenaren bij de slag van Kadesh gebruik van strijdwagens. De strijdwagen is in Egypte door de Hyksos geïntroduceerd en pas aan het einde van de 17e dynastie (rond 1570 v. Chr.) door de Egyptenaren op grote schaal in gebruik genomen.
Ten vijfde had Ramses II vier divisies soldaten onder zich. Áls de Egyptenaren tijdens de Hyksos-overheersing al meerdere divisies hadden, dan niet meer dan twee.

Hopelijk beantwoordt dit je vraag.