Hoe verliepen procedures vroeger in de DDR? Zie imcrhrijving

Hallo,

Ik vroeg me af hoe de DDR vroeger omging met mensen die over de muur wilden vluchten, ik weet dat zij vaak doodgeschoten werden, maar wat gebeurde er met hun familieleden? Ik heb een opdracht op school en daar staat ook vaag iets in over o.a. naamsverandering en 'strikte regels' voor familieleden, weet iemand hier meer over of extra informatie die ik kan gebruiken? Op internet kan ik vrij weinig vinden...

Met vriendelijke groet!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Meestal gingen ze de familieleden 'overhoren'. Overhoren tussen aanhalingstekens, omdat het meer neerkwam op een psychische marteling.

Hun doel was om te weten te komen of de familieleden/vrienden wisten van de ontsnappingspoging, hebben meegeholpen met de voorbereiding en of ze zelf wouden vluchten.

Hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ manmakker2: bedankt!
@ Kafka: op school spelen we een rollenspel waar we een rechtszaak nabootsen. Het gaat hier als hoofdverdachte om een fictief persoon, net als bijna alle rollen, maar de hoofdpersoon is een grenswachter geweest in de DDR. Mijn rol is een verdachte: mijn broer wilde vluchten maar is vermoord. Mijn naam weet ik zo niet, maar er staat achter mijn naam 'geb.' en dan weer een Duitse achternaam, dezelfde die mijn broer ook droeg. Ik heb dit gevraagd en dit betekende volgens mijn leraar dat mijn naam veranderd was en hij wees mij op 'procedures van de DDR'. Mijn rol is zelf in te vullen; ik moet alleen zorgen dat mijn verhaal een emotioneel en verrassend verhaal is. Daarom moet ik zo veel mogelijk weten van hoe het zit!
Groetjes!
als er iemand zich schuldig maakte aan republiekvlucht dan werd zijn/haar familie extra in de gaten gehouden door de stasi meer eigenlijk niet

was de republiek-ontvluchter een hoog geplaatst persoon of was hij behorende tot de stasi of militair dan kon er gedreigd worden met problemen voor de familie als hij niet terug kwam (dit waren geen loze dreigementen en konden voor familie leden betekenen dat ze werden gegijzeld doormiddel van plaatsing in een gevangenis tot de persoon terug keerde)

als de persoon bekend was met staats geheimen of een hoge positie beklede in een overheidsorganisatie dan kon er door de stasi een zoektocht worden begonnen naar de republiek-ontvluchter deze kon voor de republiek-ontvluchter lijden tot een gevangenis straf of de dood

Toegevoegd na 6 minuten:
als het de persoon niet lukte om de republiek te ontvluchten dan werd hij gewoon gearresteerd en voor vele jaren in een gevangenis geplaatst en werd hij net als zijn persoonlijke omgeving extra in de gaten gehouden bij vrijlating had de persoon weinig kansen op een fatsoenlijk nieuw leven daar hij was gemarkeerd als vijand van de staat

als de persoon werd neergeschoten tijdens zijn vlucht en hij dit overleefde dan werd de persoon ook gearresteerd en werd hij ook voor vele jaren in een gevangenis vast gezet

het kon ook zijn dat men de persoon liet dood bloeden dit is een keer gebeurd aan de berlijnse muur waar west duitsers nog geprobeerd hebben de man te verzorgen doormiddel van het over de muur gooien van verband
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
In een van mijn DDR boeken (DIE GRENZE, EIN DEUTSCHES BAUWERK van Jurgen Ritter en Peter-Joachim Lapp) heb ik eens naar de officiele cijfers betreffende ''het verlaten'' van de DDR bekeken. Sinds de Muur op 13 augustus 1961 gebouwd werd, wisten maarliefst 616.751 DDR burgers het land te verlaten. Toen de Muur in 1989 gevallen was, trokken nog eens 343.854 burgers richting het westen.

Het eerstgenoemde getal (616.751) is uit vier categorieen opgebouwd, namelijk emigranten (383.181), gevluchten via Oostbloklanden (178.182), vrij gekochte politieke gevangen (15.287) en personen, die de DDR via de grenzen illegaal wilden passeren (40.101).

Bij hun acties om over de Berlijnse Muur te klimmen vonden 255 personen de dood (officiele cijfers).

Wanneer een DDR burger erin geslaagd was de DDR te ontvluchten, dan ging de Stasi (Staatssicherheitsdienst) onmiddellijk tot actie over. De directe familieleden, vrienden, kennissen, collega's, werkgever, sportclub, etc. kregen bezoeken van de Stasi. Zij gingen proberen zo snel mogelijk in beeld te brengen op welke wijze de DDR burger het land had kunnen verlaten. Deze procedure had 2 doelen. Voorkomen mogelijke nieuwe vluchtpogingen van anderen en aanhouden personen, die bij de vlucht geholpen hadden. Hoewel veel mensen denken dat hierbij altijd zware psychologische middelen en mishandelingen gebruikt werden, is dit niet zo. De DDR regering wilde namelijk niet het gehele volk tegen zich in het harnas jagen.

Er zijn maar een paar oorzaken voor naamsverandering in de DDR te noemen. Ten eerste lieten vele gevluchte personen (ouders) hun kinderen achter, die in tehuizen of bij adoptieouders terechtkwamen. In het laatste geval namen zij hun achternaam aan. Ook sommige vrijgekochte westerse spionnen, die in de DDR kwamen te wonen, kregen een andere naam.

Vanzelfsprekend kan ik je wijzen op talloze Duitstalige websites, maar ik weet niet hoe groot je kennis van deze taal is. Wel wil ik je graag wijzen op de website www.ddr-geschichte.de want hierop staat op zijn Duits, maar wel scholiervriendelijk, informatie die jij kunt gebruiken.

Zoek je nog specifieke andere DDR informatie, dan kan je mij altijd mailen !

In ieder geval veel succes !