Wat voor effect had de koude oorlog op de Amerikaanse burgers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
they had a lot of homework!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
They wrote songs about the Russians loving their children, too!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De productie ervan nam een enorme vlucht, in die tijd is McDonalds groot geworden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, volgens de BigMac-index niet!

Antwoorden (5)

De traditionalisten pleiten dat de Koude Oorlog is ontstaan door de expansionistische politiek van de Sovjet-Unie onder Stalin, net na de Tweede Wereldoorlog. Na het verslaan van nazi-Duitsland probeerden de Verenigde Staten een internationaal beleid te voeren met hulp aan landen als zij werden benadeeld of aangevallen. De Sovjet-Unie trok zich echter weinig aan van de vredelievende bedoelingen van de VS en probeerde haar buurlanden te domineren en een invloedssfeer in Oost-Europa op te zetten. De agressieve bedoelingen van de Sovjet-Unie bleken onder andere uit de Berlijnse blokkades, de communistische overname van Tsjecho-Slowakije in 1948 en de aanval van Noord-Korea op Zuid-Korea in 1950. Deze expansiedrift dwong de Verenigde Staten tot tegenwicht en leidde zo tot de Koude Oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er werden er minder van verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is goed! Gold overigens niet voor de BigMac!
Doordat de Sovjet Unie in een vloek en een zucht heel Oost Europa opslokte werd het woord "communist" een heel griezelig woord voor de burgers in de VS; een woord dat je maar beter niet hardop kon zeggen. En als je ervan beschuldigd werd dat je een communist was, was je nog niet jarig! Wij hier in West Europa waren ook niet dol op communisten maar we deden er niet zo spastisch over als de Amerikanen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"You don't drink coffee? Are you communist or somethin' ?"
zondag
12 jaar geleden
;-) Yep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat communist een vies woord werd in de vs is vooral tedanken aan Joe McCarthy met zijn heksenjachten
Tot 1918 vonden de Amerikanen zichzelf de grootste natie onder God. Uitverkoren door Hem om het ‘nieuwe Eden’ dat Amerika was van wildernis tot grootmacht uit te bouwen. Toen het communisme ontstond dat er een vergelijkbare filosofie op nahield– en zich in een veel rapper tempo leek te ontwikkelen tot wereldmacht – raakten de Amerikanen lelijk getroffen in hun zelfvertrouwen. En trokken zich terug in hun schulp. Ze schrokken zo erg van die ontwikkeling dat er kort daarna een stop werd toegeroepen aan immigratie en de grenzen zo goed als dicht gingen. Angst. Mede daarom hielden ze zich zo lang mogelijk afzijdig van de tweede wereldoorlog. In 1945 konden ze trots hun atoombom laten zien maar des te erger was schrik nr. 2 toen de russen en later de chinezen dat trucje ook bleken te kunnen uithalen. De communisten-heksenjacht volgde. Weer angst. En angst-op-angst want de russen waren op sommige momenten in de wapenwedloop sterker dan Amerika. En de oorlog in Korea liep ook al niet te best af. “The Chosen People” daalde een heel eind af naar gewoon lid van de VN, nog wel ‘primo inter pares’ maar een stuk minder zelfverzekerd. Heel goed mogelijk dat in dat leeglopen van de opgeblazen eigendunk ook een kiem heeft gelegen voor de FlowerPower. Doe maar gewoon, da’s gek genoeg. Vietnam was koren op de molen voor de hippies, natuurlijk. En misschien dat Kennedy daarom ook zo populair was. Hij “won” de Cuba-crisis. Konden de Amerikanen weer éventjes geloven dat ze voorop liepen. Daarom ook zijn belofte een man op de maan te zetten. Om het volk te troosten, dat Amerika nog niet helemaal uitgeteld was na de Spoetnik en Laika.
Overigens was 9-11 pas echt de doodsteek voor het Amerikaanse trots. Een stel barbaren slaat een gat in het hart van de natie, en ze konden niets terug doen. Een klap in het gezicht waar ze nog lang lang lang niet overheen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi omschreven +je
De meeste Amerikanen zijn erg "narrow minded". 25 Jaar geleden sprak iedereen over de dreiging uit het oosten. De sovjets hadden dringend behoefte aan ijsvrije havens en stonden daarom op het punt om West Europa binnen te vallen. Volgens veel Amerikanen waren Nazi's ook communisten. Ten eerste was de benaming nationaal socialist en socialist was communist. Ten tweede hadden de nazi's een overeenkomst afgesloten met de sovjets om Polen te verdelen. In die tijd had de gemiddelde Amerikaan geen notie van de situatie in de wereld anders dan dat de communisten een zeer grote bedreiging waren. Dat de US met moeite het rode gevaar zou kunnen bedwingen en dat west europa al grotendeels onder de invloed van de sovjets was gezien de socialistische partijen in elk land.