"ca. 3600 voor Christus
Het eerste smelten van goud.
Egyptische goudsmeden die als eerste smolten om de metalen te scheiden. Zij maakten gebruik van blaaspijpen gemaakt van brandwerend klei om het in de smeltoven te verwarmen."

Dus ongeveer 5600 jaar geleden werd er voor het eerst goud gesmolten. 1000 jaar later werden er de eerste sieraden mee gemaakt volgens de bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog voor de egyptenaren bekend raakten met met de kunst van het goudsmeden, werd dit al gedaan door bewoners van het huidige Bulgarije. Vlak bij de stad Varna is een grafveld gevonden in de jaren 70 van de vorige eeuw, waar met uitgebreide grafvondsten deed met een grote goudschat. Binnenkort is dit goud te zien in het Dordrechts Museum [28okt.- april2017] onder de titel:
Het Oudste Goud ter Wereld
Dit goud stamt uit 4000-4500 voor Christus.