hoe was de eerste wereldoorlog voor de soldaten?

kan iemand mij iets vertellen over hoe het voor ze was of een aantal bronnen geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Tijdens de 1e wereldoorlog werd veel van wat de soldaten mee maakten en vooral voelden opgeschreven in gedichten. Misschien kun je daar iets meer over opzoeken. Een goed voorbeeld is natuurlijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/In_Flanders_Fields
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was een ware hel voor die soldaten! In Verdun in Frankrijk kan je al die ellende nog 'proeven'......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Traumatiserend! Vele soldaten zijn ernstig getroubleerd geraakt en met wat later bleek ptss behept. Het was een zeer bloedige loopgravenoorlog waarbij ook nog eens gifgas werd gebruikt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je echt een voorstelling wilt maken van wat die soldaten in die oorlog te verduren hadden moet je het boek van Erich Maria Remarque "Van het westelijk front geen nieuws" eens lezen. Zeer indrukwekkende roman die een goed beeld schept over hoe het in de loopgraven was..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb de film daarvan gezien. Geeft inderdaad een goed beeld.
Een goede bron is veertienachtien.nl. Veel materiaal en een wekelijkse podcast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in Belgie bij Iper in loopgraven gelopen. Het idee dat soldaten daar dagenlang zaten met overal lijken enzo zegt mij al genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was voor hun een hel.
in de loopgraven stond vaak een laag water waardoor ze niet konden gaan liggen, in de winter was het stervens kou in de loopgraven, het eten was erg slecht en vaak onvoldoende.
ga zelf eens kijken in de nabijheid van Ieper, breng dan ook een bezoek aan de loopgraven (je kunt er in lopen) bij hill 65.
men zegt dat er in de omgeving van Ieper 35 soldaten gesneuveld zijn op de vierkante meter.

dus als je echt geinteresseerd bent in de grote oorlog (toen sprak men niet van de eerste wereld oorlog omdat ze niet wisten dar er een tweede aan zou komen) dan moet je echt naar Ieper gaan zeker voor een paar dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De angst dat je ieder moment geraakt kon worden door gifgas, vuurwapens of eventueel de tering en de tyfus die door de slechte sanitaire omstandigheden makkelijk om zich heen kon grijpen moet verschrikkelijk zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was voor soldaten de hel op aarde. Op 11 november (wapenstilstandsdag) wordt in Belgie, Frankrijk en Engeland de 1e WO herdacht. Op een idee te krijgen hoe het er aan het front aan toeging: zie bron.