hoe kan het dat Indonesië de grootste moslimstaat is van de wereld?

de islam ontstond in Mekka en hoe kan het dat Indonesië dan de grootste moslimstaat is? Indonesië is een kolonie van Nederland geweest, wat heeft dat voor invloed op Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De Islam was al op de Indonesische eilanden voordat de Nederlanders er kwamen.
De Islam werd omstreeks 1300 door handelaren uit Perzie en India. meegebracht. De Nederlanders kwamen "pas" in de 2e helft van de 16e eeuw.

Toegevoegd na 3 minuten:
Na verloop van tijd kreeg de Islam meer aanhangers dan het uit India overgewaaide Hindoeisme en Boeddhisme en de lokale godsdiensten. De Nederlanders hebben met enig succes christelijke zending bedreven.
Maar de Islam is de allegrootste godsdienst geworden in Indonesie. En omdat er in Indonesie heel erg veel mensen worden is het daarmee ook de grootste moslimstaat.

Voor Nederland heeft dat o.a. betekend dat men al vroeg kennismaakte met de Indonesische variant van de Islam, en ook de studie van de Islam in het verleden vooral op Indonesie was gericht.