Waarom dachten ze in de eerste wereld oorlog dat de oorlog snel over zou zijn en dat ze bij kerst weer terug zouden zijn? en waarom gebeurde dat niet?

Kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (9)

Hoi, dit werdt gedacht tijdens de tweede wereldoorlog. Het kwam voornamelijk door de onenigheid tussen de strijdkrachtleiders Motcomery (Engeland ) en Eisenhouwer (Amerika) over wie de eer zou toekomen. Hierdoor mislukte oa. operatie Market garden. Hierbij moesten zij snel de Rijn overtrekken. Hitlers lastste troef was het Ardennenoffensief. Hij had nog diverse uit Frankrijk gevluchte SS Panzerdivisies achter de hand waarmee hij via de Ardennen Brussel wikde heroverev, een belangrijke toevoerhaven voor de geallieerden. Het Ardennenoffensief speelde zich af rond de beoogde kerst waarop men dacht thuis te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat konden ze denken omdat mensen van nature veel optimistischer zijn dan gerechtvaardigd is.
Deze eigenschap is wel nuttig voor de voortplanting maar niet bij strategieën (zie ook Vietnam en Afghanistan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie bedoel je met ze?
Als je de Duitsers bedoelt, die waren zo optimistisch omdat ze het "Von Schlieffenplan" hadden. Het doel van dit plan was Frankrijk snel overrompelen/veroveren om vervolgens een groot deel van de troepenmacht te verplaatsen naar het oostfront om daar tegen de Russen te vechten. Door dit plan waren zij van mening dat ze de oorlog snel konden winnen en dat ze dus voor kerst weer thuis zouden zijn (of in ieder geval weer in rustigere tijden).
Dit plan was een antwoord van Duitsland op de alliantie tussen Frankrijk en Rusland. Door deze alliantie werd Duitsland namelijk ingesloten door 2 grote machten en een oorlog met Rusland en Frankrijk tegelijk had Duitsland hoogstwaarschijnlijk niet aangekund.

Ook werd dit gezegd om steun onder de bevolking te krijgen voor de oorlog. Want een oorlog die snel over is, klinkt beter dan een oorlog die jaren gaat duren.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke Europese mogendheid had aan het begin van de oorlog zijn eigen gevechtsplan. Dit zal slechts een kleine oorzaak van het optimisme geweest zijn. Bovendien stond in het schlieffenplan ook al vastgesteld dat de oorlog vast zou lopen.
Citaat uit mijn geschiedenisboek:
"Al snel zouden de soldaten niet meer zingen maar vechten. In het begin was de oorlog volop in beweging, maar al snel liepen de legers vast. de kanonnen en mitrailleurs maakten dat verdedigen makkelijker was dan aanvallen. de Fransen wisten, de Duitsers vlak voor Parijs tegen te houden. De legers bouwden grote verdedigingslinies en zo begon een langdurige loopgravenoorlog"

Doordat alle landen in de eerste wereld oorlog dezelfde wapens en tactiek hebben, was het moeilijk om een oorlog te winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot dan toe duurden oorlogen maar een paar jaar ( behalve 80 jarige oorlog) de mensen dachten dat dit ook weer zo'n korte zou worden maar het werd een loopgraven oorlog i.p.v. een bewegingsoorlog, dan werd er maanden gestreden om 100 meter grond en zo schiet dat niet echt op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M.i.waren de mensen zeer gevoelig voor propaganda. Daarbij hadden ze geen voorstelling wat oorlog werkelijk was. In Verdun, aan de Somme en in de Westhoek werden ze ontnuchterd, als ze tenminste overleefden, want ze vielen met miljoenen; daarbij waren de opperofficieren doorgaans op verre afstand van het front. Vooral de Britse generaals waren stronteigenwijs, hetgeen zich in de 2e wereldoorlog opnieuw manifesteerde. En wéér sneuvelden daardoor te veel manschappen als kanonnenvoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit dachten ze omdat ze dachten een plan te hebben dat niet kon mislukken.
dit plan is faliekant mislukt door de loopgraven en later door het gifgas.

Ga eens een kijkje nemen aan het oude front.
als je Ieper binnen rijdt dan waan je je in een middeleeuwse stad, vergeet het maar Ieper is in de Grote oorlog helemaal plat gebombardeerd en later weer helemaal in de oude stijl opgebouwd.

ga een kijkje nemen in de loopgraven bij hill 69 net voor Ieper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in die tijd heerste nog het patriotisme(vaderlands liefde).
iedereen dacht dat zijn land het beste was en het sterkste.
daarbij werden ze nog flink opgezweept door de propaganda.
dus geloofde ze dat ze wel even snel zouden winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men ging er van uit dat het een herhaling zou worden van de Frans Duitse oorlog.

Er zijn sinds de heroprichting van het Duitse keizerrijk verschillende conflicten geweest tussen Frankrijk en Duitsland die voornamelijk draaide om Elzas-Lotheringen. Dit waren redelijk korte schermutselingen met tamelijk ouderwetse wapens.

Hoewel de Krimoorlog al een inzicht gaf in de veranderingen op gebied van oorlog had niemand nog inzicht op de manier waarop de nieuwe wapens oorlog zouden veranderen. Ook het gebruik van loopgraven van nieuw. Vooral de legerleiding had erg veel moeite om een omslag te maken (zelfs in WOII hadden veel Europese legerleiders geen idee van de mogelijkheden van moderne wapens en dat is ook een belangrijke reden geweest dat de Duitsers in zo'n korte tijd Europa onder de voet konden lopen). Door het gebruik van sterk verouderde strategische ideeën en modern wapentuig ed. ontstond een situatie waarbij de legers recht tegenover elkaar kwamen te staan en aanvallen tot enorme verliezen leidde wat het vrijwel onmogelijk maakte om door te breken.