Dit komt door twee factoren. Enerzijds is er volgens de vaste theorie een inslag geweest van een megagrote meteoriet, waardoor ongeveer 1/3 tot de helft van al het leven op aarde uitstierf...

Anderzijds is er (ergens) omnabij die inslag in Siberië een vulkaanuitbarsting die 1 miljoen jaar aan houd, aldus de nieuwste theorie. De gassen die daarmee worden uitgestoten, waaronder zwaveldioxine zorgt ervoor dat ongeveer 87,3% van alle dan nog levende wezens uitsterft als gevolg van verstikking...

Ik denk dat het een combinatie van deze twee theoriën is die de dinosaurussen heeft doen uitsterven. Maar vergeet niet dat er nog steeds een aantal diersoorten zijn die direct verwant zijn met de dinosaurussen. Waaronder een groot aantal reptielen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De heersende theorie is dat dat door een multi-inslag komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is het zo dat door de inslag van meedere meteorieten gedurende langere periode het leven op aarde lastig was: Donkerder waardoor minder plantengroei mogelijkwas en de grotere dieren uitgestorven zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze konden de mate van aanpassing niet volgen waardoor ze door de natuur gedwongen werden, daarvoor waren ze te langzaam... Survival of the fittest...

En de kleine zoogdieren konden dat weer wel... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat het uitsterven van de dino's is getriggert door de inslag van een 10 km grote meteoriet, bij de no-kust van Mexico, bij het schiereiland Yucatan om precies te zijn. Ik zeg 'getriggert'omdat meer dan 90% van de dino's zijn gestorven aan oorzaken die de inslag indirect tot grondslag ligt. De grootste oorzaak is de enorme temperatuurdaling (een globale winter van enkele jaren) waardoor de natuurlijke habitat van de dino's zodanig veranderd dat overleven onmogelijk is. Er groeit immers niets meer.

Andere theorieen gaan uit van enorme vulkaanuitbarstingen waardoor de samenstelling van het atmosfeer dusdanig veranderd dat de dieren stikken. Deze theorie echter heeft men niet aannemelijk kunnen maken, maar erzijn een handjevol wetenschappers (de die-hard nerds) die overtuigd zijn van hun gelijk.

Wie zal het zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door de ijstijd want toen konnen ze geen voedsel vinden en daarom sterfen ze uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door dat de klimaat was veranderd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze waren te groot, er was steeds minder voedsel, hun woongebied voldoende niet meer voor voedsel.idem dito gebeuren met de mammouth.