Hoe wordt een tekening op een Lekythos, in oker, rood en zwart, gemaakt? Hoe gingen ze te werk en met welke materialen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lekythos

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Deze soort kleinere, beschilderde lekythen werden op de treden van de onderbouw van een grafmonument geplaatst en als grafgift meegeven aan de doden. Ze hadden een witte ondergrond. Hiervan is de naam van de vaas afgeleid; in het woord lekythos zit namelijk het Griekse woord leukos, wat 'wit' betekent. De toepassing van gekleurde verf op een witte ondergrond betekende een doorbraak in de Griekse vaasschilderkunst. In plaats van de gebruikelijke rood-figurige afbeeldingen, werden de figuren op de witte ondergrond geschilderd met
natuurlijke pigmenten. Hiervoor gebruikte men witte klei als sliblaag en de gewone klei voor de tekening. De polychrome kleuren werden er na het bakproces op geschilderd.
Amadea