Wat is een aflaatbrief?

Hoe zag hij er destijds911e/12e eeuw) uit? Was dat echt letterlijk een brief? Hoe deden ze dat dan, al die analfabeten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

http://images.google.com/images?q=aflaat

En analfabetisme is niet relevant. Een aflaat was sowieso in Latijn opgesteld en dat werd lang niet door iedereen begrepen. Maar dat geldt ook voor de mis die in die tijd in het Latijn was. Ook daar begreep men weinig van.
Anderzijds, een aflaat werd gekocht. Als je voldoende geld had voor het kopen van een aflaat, was je wellicht ook op de latijnse school geweest en begreep je de brief wel.

Maar opo hoofdlijnen geldt: het letterlijk begrijpen van de tekst van de aflaat heeft niets te maken met de werking er van. Je hoeft 'm niet te begrijpen, inhoudelijk. Hij doet het toch wel. Zo'n beetje zoals je een medicijn neemt. Je hebt geen weet van de werking, wetenschappelijk, maar bent wel opgelucht als je beter bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aha... dus dan zal het ook een soort statement-ding zijn geweest. Je schonk immers aan de kerk dmv zo;n aflaatbrief. En mensen zullen wellicht onder druk kunnen zijn gebracht op het moment dat de kerk afwist van iemands daden. Ik kan me er wel meer van voorstellen,
Dankje!

Andere antwoorden (2)

Een aflaat was over het algemeen een plaatje met een tekst er onder.
Op deze manier konden analfabeten het ook begrijpen.

Plaatjes werden veel gebruikt in de katholieke kerk. Denk aan de glas in lood ramen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een aflaat is een bewijs dat je geld aan de kerk had gegeven. Je had betaald voor je zonden. Dat veel mensen niet konden lezen, maakt niet uit. Ze wisten wat dit bewijs inhield.