Nee, de Romeinen waren de eersten die dingen met letters opschreven. De jagers en verzamelaars tekenden soms (grottekeningen), maar schrijven deden ze niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Romeinen waren niet de eerste hoor!
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Schrift#Geschiedenis
"Vermoedelijk ontstond het schrift zo'n 5.000 tot 6.000 jaar geleden in Sumer en later in zeer uiteenlopende gebieden van de wereld, zoals Egypte, de Indusvallei en China en (tussen 1.200 en 400 v.Chr.) ook in Meso-Amerika. Waarschijnlijk is het schrift verspreid van Mesopotamië naar de Indusvallei en naar Egypte. Aangenomen wordt dat het Chinese schrift onafhankelijk daarvan is ontwikkeld."
:P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, gewoon een slecht antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je denkt dat de civilisatie begon bij de Romeinen en je alles wat eraan voorafging (Sumeriërs, Egyptenaren, Phoeniciërs, Grieken en Chinezen, om er maar een paar te noemen) vergeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pardon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het antwoord maar verwijderen als ik hem was. Heb ik ook wel eens gedaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, volgens mij is het nu wel duidelijk voor de vraagsteller dat mijn antwoord niet klopt -.-
Jager-verzamelaars zijn goed in spoorzoeken. Waarschijnlijk ook in boogschieten en allerlei jachttechnieken.

Er zal toen wel een ruileconomie geweest zijn, van bijvoorbeeld vuursteen. Maar de behoefte om dingen te administreren kwam pas toen de economie ingewikkeld werd, en goederen bewaard en verkocht werden.
Eerst ging dat nog op kleitabletten.

Schriften zijn nog van veel latere datum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze tekenden op de wanden van grotten en rotsen, waarbij ze wel symbolen gebruikten.
Ze hadden geen schrift.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste schriften (hiërogliefen en spijkerschrift) werden ontwikkeld toen de mens een gesettled leven in een agrarische samenleving begon te leiden. Om handelsovereenkomsten vast te leggen was schrift nogal handig, vandaar. Jagers/verzamelaars trokken vaak rond en hadden geen schrift nodig. Maar zoals al door anderen gezegd: ze schilderden wel. Die taferelen hebben voornamelijk met de jacht te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lang heeft men gedacht van niet. Maar onlangs publiceerde de Canadese onderzoekster / antropologe Genevieve von Petzinger een onderzoek, waarvoor ze een uitgebreide analyse van tekeningen die zij als schrifttekens interpreteert uit 146 Franse grotten. Daaruit blijkt dat de 35.000 jaar oude tekens door jager-verzamelaars gemaakt op schriftelijke communicatie duiden. Deze zelfde 26 tekens werden gedurende 20.000 jaar lang steeds weer gebruikt. Nu blijkt dat ze over de hele WERELD (Noord/Zuid Amerika, via Frankrijk, Spanje, Tsjechië, overal in Afrika, India, China, Indonesië, Borneo, Nieuw Guinea en Australië!!!!!!) terug gevonden worden.

Let wel: dit alles speelt zich af vèr voor de eerste beschavingen bestonden.

Von Petzinger is er absoluut van overtuigd dat er een systeem in de krabbels zit, dat ze niet willekeurig zijn.

De grotten van bijvoorbeeld Lascaux, Chauvet staan bekend om hun prachtige grotschilderingen. Maar náást die echte schilderingen blijken vele tekens te staan, die kennelijk door de indrukwekkendheid van de andere tekeningen altijd over het hoofd werden gezien.
In de 146 Franse grotten bleken minstens 5000 geometrische tekens te staan die telkens weer terug kwamen. Sommige tekens bleken heel vaak samen voor te komen, een teken dat ze een schriftsysteem vormden. samen lijken ze meer te betekenen dan alleenstaand, alsof het om samengestelde woorden of begrippen gaat.

Momenteel wordt onderzocht wat de verbanden tussen de verschillende schrifttekens kunnen zijn.

In de Franse grotten komen naast dieren, ook tekens voor. In de 7 Noord Spaanse grotten (w.o. Altamira) blijken alleen tekens, geen dieren te staan.

In de Franse grotten stoppen 10.000 jaar geleden de makers van de tekeningen plotsklaps; de tekens blijft men WEL maken.
Kennelijk is het bericht belangrijker vanaf dan de kunst!

In de Chauvet grot bleek uit een recent gevonden reeks W-achtige tekens dat deze het symbool van mammoet slagtanden weergaven: een pictogram of icoon. Ergens bij een tekening van een mammoet stond bij de slagtanden van het dier een "W" teken.

Zie verder ook : www.wibnet.nl

Of het allemaal waar is? Ik weet het niet. Maar 200 jaar geleden dachten de mensen van Darwin en zijn voorlopers ook dat hij onzin sprak! Toch blijkt er steeds meer van waar dan men ooit gedacht had...

Toegevoegd na 16 uur:
Zoeken op: Holenmens 2011
(Volledige omslagtitel: De holenmens had een schrijftaal) Zie verder ook bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant! Maar zou je me een direkte link kunnen geven? Ik kan het artikel niet vinden op wibnet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://wibnet.nl/cultuur-geschiedenis/volkeren/holenmens-had-een-schrijftaal Je moet wel even een profieltje aanmaken op een wat minder gangbaar adres...: je krijgt soms wat spammige rotzooi binnen. Maar er staan aardige artikelen in! Oh ja... je postcode code (zip code) alleen de cijfers, zonder de letters invullen.