Op welke dier, door een mens of een (ander) dier, is er nooit gejaagd?

Ik kan er niet zo gauw één bedenken, misschien één van de roofdieren.

Toegevoegd na 1 dag:
Dutchdi had een goed punt. (zie antwoord)

De aanleiding van deze vraag kwam van mijn gedachten die zich afvroeg, of er enig dier is of is geweest die veilig zijn leven kan/ kon lijden, daar bedoel ik mee dat het dier niet aangevallen wordt en als prooi wordt gezien, door welk (ander) dier of mens dan ook. Een mens is geen dier, daarom zeg ik ook: 'mens of dier'.En voor de mens geldt; dat die daadwerkelijk gaat jagen, en niet dat de mens het alleen maar wil, en vervolgens niet doet. Het gaat erom dat het dier veilig is zijn gehele leven, dus geen natuurlijke vijanden heeft die op dat dier jagen, en een doodsoorzaak heeft van alleen zijn versletenheid of ouderdom.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, mocht het toch niet helemaal duidelijk zijn, zet het dan in reacties op de vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

De Europese zeearenden hebben eigenlijk geen vijanden, alleen de mens kan eventueel een vijand zijn.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat er op deze dieren wordt of werd gejaagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Stier, maar dan als sterrenbeeld.

Elk dier is deel van de voedselketen.
Ook roofdieren, of zwaar gepantserde dieren zijn klein en zwak geweest, of waren eens ei.

Het komt waarschijnlijk uit een cryptogram?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit is echt van mijzelf, ik was zo aan het nadenken of dieren en hun veiligheid, en toen op een gegeven moment kwam die vraag in me op. Maar nu je het zegt sterrenbeeld. Is er weleens op een levende steenbok gejaagd, of een leeuw?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* of= over, foutje bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap die min niet. Elk dier wordt bejaagd, zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar. Het zal zo zijn, dat een volwassen tyrannosaurus geen vijanden had, maar een kleintje natuurlijk wel. Omdat de context ontbrak, ging ik uitzoomen en kwam hier op.
En leeuw, ook leuk.
een dinosaurus, maar ze zijn dan ook uitgestorven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien er nog steeds nieuwe diersoorten ontdekt worden, zullen er uiteraard diersoorten zijn waar nog nooit op gejaagd is , simpelweg omdat ze zó zeldzaam zijn, mensen niet weten van hun aanwezigheid of omdat mensen niet in hun habitat leven.

Ik kan er echter ook geen opnoemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zijn er vast wel andere dieren die er weer op jagen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow, ik dacht dieren die niet bejaagd door mensen worden, excuus ik heb de vraag niet goed gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min komt trouwens niet van mij af, waarom word hier een min gegeven, das nou ook weer niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, van anonieme minnetjes trek ik me ook niks aan.
Ik kan wel een dier op noemen, waar de mens in ieder geval niet op jaagt, de agaporniden swindernianus, omdat hij in midden Afrika in ontoegankelijke oerwouden leeft, maar zal wel natuurlijke vijanden hebben.
Dieren die geen natuurlijke vijanden hebben zijn er niet volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom die minnen hier overal, ga een hobby zoeken :-(=
de mens heeft op alles gejaagd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je ervan moet uitgaan dat alles wat geen direct nut heeft voor de mens (dus niet eetbaar is en geen kleding of opsmuk levert) niet is bejaagd.
Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat de mens de neiging heeft om dieren die als hinderlijk of schadelijk worden gezien, aan te pakken (denk aan mieren, vlooien, wespen, spinnen enz.). Maar ik weet niet of jij dat ook als jagen beschouwt.

Toegevoegd na 1 dag:
@Contignentenaar: ik snap wat je bedoelt. In het dagelijks leven van het dierenrijk is alles wat eetbaar is een prooi. Sommige dieren hebben daar wat op gevonden door gif of een bittere smaak op te slaan in hun lichaam, zoals bepaalde soorten kikkers (eerste link) en kevers. In de eerste link kun je lezen dat roofdieren soms immuun zijn geworden voor het gif. De tweede link is een algemeen overzicht van giftige dieren en wat het effect van huh gif is. Omdat de evolutie draait om eten of gegeten worden, zullen dieren steeds nieuwe vormen van verdediging vinden, waarop hun jagers dan weer een nieuwe oplossing verzinnen.
Beantwoordt dit je vraag een beetje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt, ik heb een nieuwe toelichting gegeven aan de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant dat ze een gif hebben, maar andere dieren jagen er weer op. Ik zat zelf aan een vis te denken die diep in de zee leeft en zelf licht bij zich draagt, weet alleen niet hoe die heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diepzeevis na(a)m(en): zie link. Deze vissen worden misschien weer gegeten door diepzee inktvissen? Dat zou ik eerlijk gezegd niet weten en ik kon ook zo gauw even geen link vinden... http://www.aquariumfreak.nl/nieuws-evenementen/deepzee-vissen-monsters.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hem gevonden via jou link, bedankt! Hengelvis zou heet die, staat trouwens niks op wiki over dat erop gejaagd wordt, twijfelachtig. Maar ik heb wel gehoord dat ze erg diep in de zee leven, en eenzaam zijn. Dus..........