Tijdens de laatste ijstijd is de stroomrichting van de Rijn gewijzigd, althans in wat nu Nederland is. Mondde hij voor die tijd in het noorden in zee, vanaf toen doet hij dat in het westen. Dat komt door de reusachtige ijskap die tijdens de ijstijd tot (ruwweg) de huidige plek waar de Rijn loopt, waardoor het water gedwongen was voor de ijskap langs richting zee te stromen. Andere rivieren kunnen tijdens de ijstijd op soortgelijke manier van stroomrichting veranderen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ik dacht naar aanleiding van de vraag even dat het water vroeger "stroomopwaarts" stroomde (dus van "laag" naar "hoog") en verbaasde me daar erg over, maar door jouw antwoord begrijp ik nu wat de vraagsteller bedoelt. Maar wat je beschrijft, wordt toch gewoonlijk de loop van een rivier genoemd, niet de stroomrichting?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat bedoel ik ook maar ik veronderstelde dat de vraagsteller dat ook bedoelt.
Een ijskap duwt allemaa aarde vooruit dus er komt een soort berg, een stuwwal. Rivieren kunnen niet bergopwaarts stromen en kiezen altijd het laagste punt dus gaat de rivier zijlangs.