Hoe weet men hoeveel Joden de Nazi's hebben vermoord?

"Williamson ontkent het bestaan van de gaskamers in de naziconcentratiekampen en zegt dat er niet zes miljoen, maar 200.000 tot 300.000 Joden in de Tweede Wereldoorlog zijn gedood"

Hoe komt men eigenlijk aan die zes miljoen? Ik heb het ook altijd aangenomen, en het voelt "ongepast" om er naar te vragen. Maar toch wil ik het weten. Niet omdat ik twijfel aan die zes miljoen.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.nu.nl/algemeen/2087991/vaticaan-wist-van-ontkenning-holocaust-williamson.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Ha, die Smurf;

Er is zoveel wetenschappelijk onderzoek naar deze aantallen gedaan dat het woord 'schatting' hier naar mijn smaak niet op zijn plaats is. Weliswaar was de burgerlijke stand in het oosten niet echt goed op orde, maar de minitieuze adeministratie die de Duitschers zelf voerden, plus de gegevens van bijvoorbeeld onze eigen bevolkingsregisters maken nauwkeurige schattingen mogelijk. Los daarvan; zelfs al zou het totaal aantal slachtoffers wel onomstotelijk bewezen substantieel lager zijn, dan nog doet dat niets af aan de verwerpelijkheid van het beramen van de moord op een complete bevolkingsgroep, laat staan op het beginnen met de uitvoering daarvan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het is een schatting, zal bij benadering best wel kloppen hoor...

Maar is een benadering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft een schatting. Er is in elk land dat getroffen is door de Nazi-bezetting een documentatiecentrum opgericht, waar families hun vermiste familieleden hebben opgegeven. Dat, in combinatie met de burgerlijke registers geeft een goed beeld.
De registers op bijv. het Russische en Poolse platte land waren niet op orde begin vorige eeuw en daar zijn hele dorpen uitgeroeid, zodat er geen familieleden na de oorlog hun vermisten konden aangeven.
Maar ik snap niet wat er boeiend kan zijn aan de vraag of het er nu 5,9 of 6,1 miljoen zijn geweest in deze grootste genocide van de geschiedenis.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat me niet om de uitkomst, maar op om de wijze waarop men tot die uitkomst is gekomen. Misschien kom ik namelijk nog wel eens een idioot tegen die ook beweet dat het er "maar" een paar honderd duizend waren, en dan kan ik deze persoon uitleggen waarom het er miljoenen zijn geweest.
AWM
14 jaar geleden
Dat heb ik proberen uit te leggen.
Ik vind het helemaal niet ongepast, zodra het over joden gaat dan schieten sommige mensen meteen in de stres.

De Duitsers wilde in de 2e wereldoorlog systematisch de joden uitroeien (Endlösung) De kampen werden niet voor niets 'vernietigingskampen' genoemd.

Om de joden uit te roeien moesten de Duitsers weten hoveel joden er waren en wie ze al vermoord hadden. De Duitsers hebben dit exact bij gehouden.

Het verhaal gaat dat Hilter voordat hij zich zelf dood schoot opdracht had gegeven om alle documentatie te vernietigen. Dit is aardig geluk maar lang niet alles is vernietigd en zijn er nog tientallen documenten nog over waarin blijkt hoe de Duitsers dit deden, dit in combinatie met ooggetuigen en de hoeveel vermiste personen zijn tot die conclusie gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de Duitsers sinds 'jaar en dag' alles al in veelfout archiveren is het niet erg moeilijk om hier iets van terug te vinden...

Ik vind het daarom ook aannemelijk dat er 6 miljoen mensen zijn gedeporteerd naar de concentratie-/vernietigingskampen. Dit waren niet alleen maar joden, maar ook zigeuners, politieke tegenstanders en gehandicapten...

Volgens Nazi documentatie waren er bijna 26.000.000 Joden in Europa en Rusland. Waarvan het Rusland van Stalin volgens deze documentatie ruim 20.000.000 Joden huisbergde...

Gezien het aannemelijke feit dat de Nazi's pas begonnen met de Endlösing als de verovering van het land een feit was is het niet aannemelijk dat die ruim 20.000.000 Joden uit Rusland zijn gedeporteerd naar de vernietigingskampen. En zit er een groot gat tussen ruim 20.000.000 en bijna 26.000.000. Plus het feit dat er van de bijna 26.000.000 Joden een groot aantal voor 1939 al gevlucht was en/of ondergedoken zat. Dus deel ik deels de opmerking van Williamson dat het aantal van 6 miljoen Joden niet correct is. Buiten het feit dat Frankrijk voor 1/3 nog steeds een ontwapend, maar niet bezet gebied had en buiten het feit dat de Spanjaarden en Italianen niet mee deden aan de Joden deportatie. Eveneens hebben de Joden in Groot Brittanië niets te vrezen gehad...

Dus dat er oprecht vraagtekens word gezet bij het feit dat er 6 miljoen Joden zijn vernietigd tijdens de Endlösing vind ik enigszins aannemelijk. Dat het aantal tussen de 4,5 en 5,5 miljoen ligt lijkt mij aannemelijker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, de Fransozen waren zo hulpvaardig dat ze zelf Joden op transport hebben gezet die nog eens 'aan de beurt waren'... die moesten ze dan zelf eerst nog opslaan, alvorens er plaats was in de kampen in Polen... Maar het blijft schatten.
Heel goede vraag en prima verwoord. Je weet helemaal niet of de holocaust inderdaad heeft plaatsgevonden, maar je vindt het ongepast om er aan te twijfelen. Je kan 'liegen in commissie' als je die uitdrukking tenminste kent, maar je kan ook 'geloven in commissie'. Het aantal is verder niet zo van belang. Er zijn veel joden vermoord, maar door de gehele geschiedenis zijn er grote groepen mensen om zeep geholpen door jkerk en politiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik twijfel helemaal niet aan de holocaust, noch aan het feit dat er miljoenen mensen systematisch zijn omgebracht. Ik vroeg me alleen af waar het getal van 6 miljoen op gebaseerd is.
Helaas zullen we het nooit exact te weten komen. Er is zoveel onrecht aan gedaan dat zelfst 6 miljoen en schrale schatting lijkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6 miljoen is in elk geval wat ik altijd geleerd heb. Ik geloof daar ook in.
Als je alleen al kijkt naar het archief dat het Nederlandse Rode Kruis heeft over alle mensen die naar gevangenissen en concentratiekampen zijn gestuurd tijden WOII..... en enorme kamer vol. En dat zijn dan alleen nog maar Nederlanders!
Dan lijkt 200.00 tot 300.00 toch belachelijk weinig.