Marxisme is de theorie die Karl Marx had over de arbeiders in de fabrieken in de 19e eeuw: alle arbeiders die in fabrieken werkten werden heel slecht behandeld en kregen te weinig betaald terwijl de fabrieksdirecteuren in het geld zwommen. Karl Marx zei: Als alle arbeiders samen het werk opheffen en de directeuren afzetten zal iedereen weer gelijk zijn. Lenin nam deze theorie over maar pastte daar het een en het ander aan: Hij zei dat de arbeiders in een veel kortere tijd in opstand zouden komen. Stalin beweerde weer het zelfde maar dan door middel van geweld. Dit lijkt in bijna geen geval meer op het Marxisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het Marxisme is een sociaal-theoretische en politiek-filosofische grondslag voor talloze moderne sociale ideeën, scholen en denkrichtingen, gebaseerd op de ideeën en denkbeelden van Karl Marx en Friedrich Engels.

Het Leninisme is een stroming binnen het Marxisme, net als het Stalinisme.
het Marxisme gaat uit van de revolutionaire kracht van een georganiseerde arbeidersklasse, terwijl het leninisme ervan uitgaat dat de arbeiders veel sneller tot een revolutie kunnen komen met de leiding van een zgn. voorhoedepartij.
Bronnen: