wie weet waar het oudste trein station staat in nederland ?

waar staat het oudste trein station in nederland wat nog helemaal orgineel is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet toevallig dat Amsterdamstation door Pierre Cuijpers is gebouwd maar weet niet hoe oud het is (sorry voor mijn niet nuttig antwoord ;-))

Het beste antwoord

Het eerste station Haarlem werd geopend op 20 september 1839, als een van de drie stations van de spoorlijn Amsterdam – Haarlem, de eerste spoorlijn van de HIJSM en tevens de eerste Nederlandse spoorweg (Amsterdam – Halfweg – Haarlem), nu deel van de Oude Lijn.
Dus volgens mij is Haarlem het oudste station.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het oorspronkelijke stationsgebouw van Haarlem werd in 1906 vervangen door een nieuw gebouw van D.A.N. Margadant aan de nu hooggelegen spoorlijn. In 1908 was het gebouw geheel gereed. Kenmerkend voor het gebouw zijn de twee verschillende in- en uitgangsgebouwen, en de situering van de wachtkamers en restauratie op het eilandperron. Het is het enige station in Nederland in de Art Nouveau of Jugendstil-stijl, en een van de markantste gebouwen in de stad Haarlem. Kenmerkend voor het gebouw zijn onder meer de vele tegeltableaus in het gebouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar volgens mij is het huidige station van Haarlem nog steeds het oudste station van ons land.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij in Valkenburg a/d Geul

Toegevoegd na 1 uur:
Station Valkenburg is het spoorwegstation van Valkenburg in de Nederlandse provincie Limburg. Het station is gelegen aan het traject Maastricht - Heerlen en geldt als het oudste nog bestaande van Nederland. Het uit mergelblokken opgetrokken gebouw werd ontworpen door Jacobus Enschedé en werd geopend op 23 oktober 1853. Enschedé liet zich inspireren door het paleis van koning Willem II in Tilburg. In 1890 werden twee vrijstaande gebouwtjes aan de zijkanten gesloopt om plaats te maken voor langere vleugels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie iemands antwoord met een duim omlaag afkeurt maar zijn nek niet uitsteekt door anoniem te blijven en niet zegt waarom, is een “anonieme minnaar”. Hij/zij komt niet voor zijn mening uit, stelt zijn mening niet ter discussie en handelt bovendien in strijd met het doel van Goeie Vraag, omdat hij/zij zijn/haar kennis niet deelt. Het doel van GV is kennis vermeerderen en de spreiding van kennis te vergroten. Lees de richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens compensatie plusje van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb nog even nagezocht en de bronnen die ik vond beamen jou antwoord
ronron1212
12 jaar geleden
+