Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zijn Twente/Overijssel, Drente, Groningen overgegaan van de Westfaalse kreits naar de Bourgondische kreits?

Ik heb me altijd afgevraagd waarom "wij" (Twente) nou precies bij Nederland horen en niet bij Westfalen/Duitsland. Nou las ik vandaag het artikel over Karel V op Wikipedia en blijkbaar is Twente en de rest van Noordoost-Nederland tijdens zijn heerschappij overgegaan van de Westfaalse kreits naar de Bourgondische kreits (zeg maar de Nederlanden).

Maar het waarom stond er niet bij. Dus vandaar mijn vraag: hoe, waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
954

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De geschiedenis gaat volgens mij veel verder terug. Al in de achtste eeuw was er een ruzie tussen de Saksen en de Franken. De Franken wonnen en zo werd het gebied dus toen al losgemaakt van de Duitse kant.
Later kwam het Oversticht onder de bisschop van Utrecht en toen in 1456 David van Bourgondië bisschop van Utrecht werd kwam het dus in de Bourgondische invloedssfeer.
Karel V kocht het later weer van de bisschop van Utrecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding