Vroeger keken ze naar de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hebben ze niet gedaan. Zo dom waren ze niet ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan = dat*
escape
12 jaar geleden
Daar word je idd. blind van.
Dat zagen ze aan de stand van de zon.

Toegevoegd na 2 minuten:
Natuurlijk zagen de mensen dat de zon niet de hele dag even hoog stond. Ze zagen ook dat de schaduw, van
bijvoorbeeld een boom, niet altijd even lang was. ´s Morgens is die schaduw lang, op het midden van de dag kort en ´s avonds weer lang, maar dan aan de andere kant van de boom.
Aan de stand van de zon en de schaduw konden ze dus zien hoe laat het was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen bestond tijd niet, getallen bestonden nog niet eens.
Ze hadden toen ook helemaal geen tijd nodig omdat ze behalve jagen geen plichten hadden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ok. Voor de mensen die het zo letterlijk nemen uren minuten seconden zoals wij die kennen bestonden toen niet.
Het werd natuurlijk wel donker en de zon kwam op maar er was geen benaming voor.

Toegevoegd na 18 minuten:
De oudste zonnewijzer die is gevonden komt uit 1500 voor christus, dat is dus al na de oertijd/oudheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Alsof tijd niet bestaat als je niet kunt rekenen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@baghera toevallig, jij geeft ongeveer dezelfde reactie op de vraag en dan wil je tegen mij zeggen dat het niet klopt! Raar hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus van mij voor je antwoord.
Tijd, zoals wij die kennen bestond toen inderdaad niet.
De zonnewijzer was de eerste vorm om met behulp van de stand van de zon de "tijd" aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt tijd bestond toen nog niet. Dat werd later bedacht door de mensen, wij mensen willen alles naampjes en stempeltjes geven. En soms de 'tijd' is bedacht zijn we allemaal heel haastig geworden. Want we moeten 'op tijd' ergens zijn en zo gaat het eindeloos door
als de zon opkwam was het tijd om op te staan als je wakker was, als je honger had en je kon eten vinden was het etenstijd ,als je moe werd, was het tijd om te gaan slapen , als het begon te schemeren was het de hoogste tijd om in je schuilplaats te verdwijnen, als er dieren in de buurt waren waarop je kon jagen dan was het jachtseizoen en tijd om te jagen tenzij er nog genoeg vlees op voorraad was,als het warm was was het zomer ,en als het koud was was het winter ,na de winter begon het voorjaar en na de zomer kwam de winter meer tijdstippen kenden de mensen destijds niet, de tijd zoals wij die kennen is een uitvinding van veel veel later .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze hadden geen "letterlijke" tijd, maar wel een gevoel van ey dan dit dan dat, ze maakten gewoon gebruik van de zon, de sterren enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze rekenden nog niet in uren, maar ze hadden 3 aanknopingspunten, zonsopkomst, hoogste stand zon en zonsondergang. Tussen die 3 momenten schatten ze de tijd een beetje in lijkt mij.
'sNachts zal het een probleem geweest zijn om te weten hoe laat het was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de oertijd was tijd niet belangrijk in die mate als het voor ons nu is. Het was niet zo dat er een winkel was die om 18 uur sloot of een kinderdagopvang die pas vanaf 7.30 geopend was.

Zo waren er ook geen producten met een T.H.T. (tenminste houdbaar tot).

In principe kan je aan de stand van de zon of de gradatie van licht (op een bewolkte dag) opmaken hoe lang de dag nog zal duren.

In oude en middeleeuwse culturen begon men met het tellen van uren bij zonsopgang. Dus zonsopgang was altijd precies aan het begin van het eerste uur (het nul-uur), het einde van de middag was het zesde uur en zonsondergang viel precies op het einde van het twaalfde uur. Dit betekende dat de duur van een uur verschilde per seizoen.

Met name door de komst van kunstmatig licht is de kijk op tijd veranderd.