Is de architect Piet Kramer dezelfde als de verzetsheld?

En waar kan ik meer vinden over het leven van verzetsheld Piet Kramer in de Tweede Wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De architect Pieter Lodewijk Kramer werd op 1 juli 1881 in Amsterdam geboren. In zijn laatste jaren, na de oorlog, leefde Kramer sociaal geïsoleerd. Veel van zijn, meestal joodse, vrienden waren er niet meer. In 1956 werd hij wegens een ernstige ziekte opgenomen in het Provinciale Ziekenhuis, waar hij op 8 februari 1961 overleed.

Verzetsman Piet Kramer trad op als commandant van de Friese Binnenlandse strijdkrachten. De naam was een pseudoniem; in werkelijkheid heette hij Pieter Gerk Oberman. Hij was van beroep houthandelaar in Dokkum. Werd geboren op 31 juli 1908 in de gemeente Dantumadeel, en is overleden te Dokkum op 14 november 1972.

Het waren dus verschillende personen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. De architect: Pieter Lodewijk (Piet) Kramer (Amsterdam, 1 juli 1881 - Santpoort, 4 februari 1961)

De verzetsman Piet Kramer (commandant van de Friese Binnenlandse Strijdkrachten) heette in werkelijkheid Piet (Pieter Gerkes) Oberman. Lees bijvoorbeeld eens http://www.spanvis.nl/Bevrijding%20gevangenis%20Leeuwarden/index.htm