Wanneer werd de eerste school opgericht? En waar was dat.

http://www.goeievraag.nl/vraag/eerste-school-gesticht.192913 op deze soortgelijke vraag is geen duidelijk antwoord gekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Het woord gymnasium komt uit het oud grieks. Het oude Athene, ver voor christus, had al scholen.
Ook de joden hadden hun opleiding, veelal binnen de synagogen, 4000 jaar geleden. Gegeven de leeftijd van sommige geschriften , spijkerschrift babyloniers ed, kan je ervan uitgaan dat andere naties en volkeren nog langer geleden als scholen hadden.

Verder als bron toegevoegd een artikeltje over een kaart van antarctica. De kaart zelf is van 1531, echter gegeven de nauwkeurigheid, in die tijd onmogelijk zelf te ontdekken wegens de ijsvorming daar, maakt duidelijk dat die kaart is overgenomen van oudere bronnen. Ook dat geeft aan hoe lang geleden er al scholen bestaan moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Grieken hadden al scholen
Hier in Europa rond de middeleeuwen, de kloosterscholen, waar de kinderen(jongens) lezen, schrijven en Latijn leerden om priester te worden. Toen er ook kinderen naar school kwamen die geen priester zouden worden, kwam er ook rekenen bij, Kinderen waren koopmanszonen dus moesten de handel in