Hoe maakte men in de middeleeuwen schoon?

Met nam het natuurlijk niet zo nauw wat betreft de hygiene, maar ik neem aan dat men toch wel eens het huis schoonmaakte? Hoe deed men dat dan zonder moderne schoonmaakmiddelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Zoiets simpels als een veger en blik bestond in die tijd nog niet. Wanneer men de vloer aanveegde, met bijeengebonden takken, ging dat meestal via de voordeur regelrecht naar buiten. De as die rond de haard lag wilde men niet het hele huis doorvegen. Daarom zat in veel huizen naast de haard net onder de vloer een schrobpot of veegpot. Deze was als hij vol was makkelijk met een kleiner bakje leeg te scheppen. Zo kon je dus heel makkelijk die moeilijke delen van het huis toch schoon houden.

Ook in de kelder was het natuurlijk moeilijk om het stof en zand via de trap naar buiten te vegen. Daarom had men op die plaatsen ook een oude pot (veegpot) onder de vloer geplaatst. Meestal gewoon met de rand van de pot gelijk met de vloer maar soms ook met een aparte veegpottegel erboven. Dit was een vierkante tegel met een rond gat erin.

De vrouwen schrobten soms ook de houten vloeren met zand. Zie videofilmpje:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clippopup/20050614_middeleeuwen01
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met zo een bezem waarop heksen vliegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval met wat water uit een sloot of dergelijks. Misschien wel opgevangen regenwater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vloer werd af en toe aangeveegd met een stok waar wat riet aan vastgebonden was (aka heksenbezem). Een wc hadden ze niet dus die hoefde ook niet schoongemaakt te worden. Stof op je spulletjes was ook niet zo belangrijk, ze hadden het al druk genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet. Op zijn best een bezem door het huisje. Meestal waren de boeren schoner dan de edelen, omdat de boeren vaak konden zwemmen, en dat was voor een edelman minderwaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk gewoon met een natte doek en een bezem denk je ookniet?