Waar ligt de oorsprong van de Hitlergroet?

Ik weet dat de Duitsers tijdens de 2e wereldoorlog deze groet gebruikten en waar deze voor stond, maar hebben ze die zelf verzonnen of is het iets uit de oudheid, net zoals bij de swastika?

Ik heb al gezocht op internet, maarja, dan tref je nogal dubieuze bronnen aan van bv het stormfront. Je begrijpt dat ik geen waarde hecht aan die antwoorden.

Wie kan de juiste oorsprong vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De groet stamt uit Amerika sinds 1892, bedacht door Francis Bellamy en gebruikt bij het trouw zweren aan de vlag.
In de jaren 20 overgenomen door Mussolini en daarns door Hitler.
In 1942 werd de groet, in Amerika, vanwege zijn "controversieele" karakter afgeschaft.
Later werd dit kundig weggesneden uit de geschiedenis en is daarom ook niet meer aanwezig in het wereldwijde collectief bewustzijn.
Google : "Bellamy salute" en "the stiff-arm salute".
https://en.wikipedia.org/wiki/Bellamy_salute

Het beste antwoord

Hoi,nou volgens mij bij de fascisten van Mussolini en daarvoor eigenlijk al bij de Romeinen van zo'n 2000 jaar geleden met hun groet "Ave Caesar" en dan brachten ze ook zo'n zelfde groet met die rechterarm vooruit gestrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de Hitlergroet is waarschijnlijk gekopieerd van de begroeting binnen Mussolini's fascistische beweging. Die groet was weer afgeleid van het Romeinse Ave, waarbij ook de rechterarm schuin in de lucht werd gestoken. Deze zogenaamde Romeinse groet is niet historisch, het is een uitvinding van toneelspelers uit de 17e en 18e eeuw.[1] Ook de met een iets hoger gestrekte arm gebrachte olympische groet was in veel landen in gebruik, totdat zij door het nationaalsocialisme gediscrediteerd werd. Wanneer de Hitlergroet aan Hitler zelf werd gebracht, met name bij massademonstraties, hield Hitler zelf zijn rechterarm gebogen omhoog met de hand vlak naar achteren. Dit was een teken dat hij de groet en heilwens ontving en accepteerde. Alleen Hitler zelf mocht dit doen. Op een "Heil Hitler" antwoordde Hitler soms met een "Heil ......" waarbij hij de naam van zijn gesprekspartner noemde. Zo werd Albert Speer soms met een hartelijk "Heil Speer" begroet. Deze gunst viel alleen de favorieten van de Führer ten deel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had toch beter moeten zoeken! 3x in no time een duidelijk antwoord. Ik geef Beach Dennis de eer voor de beste vraag, hij was eerste en kan wel wat punten gebruiken. Bedankt! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste antwoord bedoel ik uiteraard.
Ik denk dat Wikipedia in dit geval een betrouwbare bron is.

Daar lees je dat de Hitlergroet waarschijnlijk gekopieerd is van de begroeting binnen Mussolini's fascistische beweging. Die groet was weer afgeleid van het Romeinse Ave, waarbij ook de rechterarm schuin in de lucht werd gestoken.

Deze zogenaamde Romeinse groet is echter niet historisch, het is een uitvinding van toneelspelers uit de 17e en 18e eeuw.

Een vergelijkbare groet werd vóór Hitlers tijd gebruikt als olympische groet; toen was die groet nog heel normaal, eerzaam zelfs. Doordat Hitler eenzelfde soort groet tot symbool van iets uitermate slechts maakte, wordt die oude olympische groet nu nooit meer gebruikt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had toch beter moeten zoeken! 3x in no time een duidelijk antwoord. Ik geef Beach Dennis de eer voor de beste vraag, hij was eerste en kan wel wat punten gebruiken. Bedankt! +
De Hitlergroet is waarschijnlijk gekopieerd van de begroeting binnen Mussolini's fascistische beweging. In de bron staat het hele verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de groet met de gestrekte arm stamt uit de tijd van de romeinen en is onderandere door benito mussolini in de jaren 20 van de vorige eeuw weer in gebruik genomen

hitlergroet is overigens een volks term want officieel hete dat de duitse groet