Wat zijn voorbeelden van personen uit niet-westerse landen die iets belangrijks hebben uitgevonden voor onze samenleving?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Imhotep wordt wel genoemd als een van de grondleggers van de geneeskunde. Hij wordt ook gezien als degene die het eerst pilaren n de architectuur heeft ingevoerd (hij is sowieso een van de grondleggers van de architectuur).

Sun Tzu is met zijn boek een van de grondleggers van militaire strategie als wetenschap.

Giet ijzer en de kruisboog zijn in de 5e eeuw voor Christus door de Chinezen uitgevonden.

De schutsluis is in de 3e eeuw voor Christus in Egypte uitgevonden. Het droogdok zo'n 100 jaar later.

Papier: 2e eeuw voor Christus in China.

Ergens voor 322 hebben de Chinezen de stijgbeugel uitgevonden (is veel later ron 732 in Europa herontdekt)

Het bankbiljet: ergens in de 7e eeuw na Chr. in China.

Het kompas: 1119 in China.

Automatisering door Al-Jazari in 1206!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bijvoorbeeld:

Cai Lun: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cai_Lun

Shen Kuo: http://nl.wikipedia.org/wiki/Shen_Kuo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een leuke site ;- ) waar een hoop te vinden valt.

bv. uit Bangladesh die als eerste een Amerikaans patent kreeg.

Jagadish Chandra Bose

pionier van de radio en microwave toepassingen
met uiterst belangrijke contributies in plant science

oa.

Physiology of the Ascent of Sap, 1923
The physiology of photosynthesis, 1924
The Nervous Mechanisms of Plants, 1926
Plant Autographs and Their Revelations, 1927
Growth and tropic movements of plants, 1928
Motor mechanism of plants, 1928

http://inventors.about.com/od/wstartinventors/a/inventors_W.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoroaster, was de oprichter van het Zoroastrisme, het Zoroastrisme heefd veel invloed gehad op onze samenleving maar ook De Sumeriërs