Wat is de relatie tussen dekolonisatie en de koude oorlog?

Wat heeft het met elkaar te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, heb binnenkort een toets over de koude oorlog

Antwoorden (2)

De onafhankelijkheid van de kolonien zorgde ervoor dat er extra spanningen ontstonden tussen de VS en de Sovjetunie omdat deze mogendheden allebei dachten dat de ander zijn invloed in deze kolonien zou willen uitbreiden (het vergroten van haar invloedssferen). De SU verdacht de VS haar invloed te willen vergroten en handel met deze kolonien te willen voeren en een grotere invloed in de wereld krijgen. De VS verdachten de SU ervan het communisme te willen uitbreiden. Deze vijandbeelden hebben een grote invloed gehad op de Koude Oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het einde van de 2e wereldoorlog is het startpunt geweest van de koude oorlog. Toen hadden allerlei landen nog volop koloniën. Ook Nederland.

De 2 hoofdrolspelers van de koude oorlog waren de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten, beide supermachten.
Het toeval wil, dat de SU en de VS niet zo voor kolonisatie waren, om verschillende redenen. De druk van de VS op Nederland is dan ook groot geweest om onze koloniën op te geven.

Hier een citaat van de site in onderstaande link:

"De Japanners hadden tijdens de Tweede Wereldoorlog het nationalisme aangewakkerd. Daarnaast waren de twee supermachten SU en VS antikolonialistisch. De SU vond het kolonialisme een uitwas van het kapitalisme en de VS, dat vroeger zelf een kolonie was geweest van Engeland, voelde veel sympathie voor de onafhankelijkheidsbewegingen.

Zo dreigde de VS Nederland met het stopzetten van de Marhallhulp als het niet toegaf aan het Indonesische onafhankelijkheidsstreven. Ook zochten de beide Supermachten nieuwe bondgenoten onder de nieuwe naties. Ten slotte raakten ook veel Europese landen ervan overtuigd dat het kolonialisme verkeerd was.De koloniën in Azië kregen als eerste hun onafhankelijkheid. De eerste Afrikaanse landen volgden in de jaren zestig. Engeland verliet Indië vrijwillig, maar Frankrijk en Nederland probeerden hun koloniën met man en macht te behouden. Nederland probeerde met twee zogenaamde ‘politionele acties’ de onafhankelijkheid te voorkomen. Tevergeefs echter. Onder druk van de VS en de VN droeg Nederland in december 1949 de soevereiniteit over. Soekarno werd de eerste president."

De link hieronder kan ik je aanbevelen. Het is allemaal goed leesbaar, en het wordt helder uitgelegd. Als je het hebt doorgelezen, snap je veel beter het verband tussen al die ontwikkelingen.