waarom wordt de veiligheid vergroot maar ook verkleint door bondgenootschappen in de Eerste Wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Kun je je vraag iets specifieker stellen? Welke veiligheid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een land had door haar bondgenootschappen meer 'vrienden' in de wereld. Dit vergrootte de veiligheid van het land in oorlogstijd. Bijvoorbeeld bij Rusland dat het Servische broedervolk wilde steunen na de aanslag op Frans Ferdinand. De veiligheid van de Servische opstandelingen werd vergroot, want zij hadden het machtige Rusland achter zich staan. Rusland was ook bondgenoot van Frankrijk dus dit vergrootte haar veiligheid nog meer.
Door die schijnbare veiligheid trokken landen echter sneller ten oorlog. Dit zorgde natuurlijk voor onveiligheid, want de andere partij had ook bondgenootschappen gesloten. De Duitsers steunden Oostenrijk, waardoor Rusland ook aangevallen moest worden. Dit terwijl Duitslands daadwerkelijke oorlogsdoel helemaal niet in Rusland lag, zij wilden alleen Frankrijk aanvallen, want Rusland en Duitsland, voorheen Pruisen, waren al vanaf begin 19e eeuw vrienden door de samenwerking tussen tsaar Alexander, koning Frederik Willem II en baron Vom Stein in 1813. Nu moesten de Duitsers ook in het oosten gaan vechten.
Zo´n voorbeeld laat zien dat de veiligheid werd verkleind door de bondgenootschappen.