hoe komt dat Arabieren hun uitblinkende prestatie in de wetenschap kwijt zijn geraakt?

als je in de geschedenis gaat zoeken vind je dat arabieren best goed waren in alle aspecten van de wetenschap en kunst, er waren uitblinkers in astrologie ,medicine,wiskunde,architectuur enz.
heeft het achterblijven van arabieren ,van heden, op alle niveau's te maken met de islam of niet
motiveer s.v.p.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom denk je dat arabieren geen slimme wetenschappers zijn? Straks ga je ook nog beweren dat Chinezen ook alleen vuurwerk maken. Ik geloof hier eigenlijk niets van. Het is misschien wel zo dat de meeste beroemde / vooruitstrevende onderzoeksinstituten momenteel in Europa en in de VS zitten. Maar hier werken zeker ook veel arabieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zeg ik ook niet, en weet dat er zat goede wetenschappers en kunstenaars ook arabieren zijn,maar we hebben het hier over uitblinken als beschaving en niet als individuen. er is geen èèn arabisch auto op de markt bijv. we zijn meer consument dan produktief,terwijl de voor-vooroouders inteligente mensen waren, mijn vraag is eigenlijk waar ging het mis bij hun?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het zowel een gevaarlijke als een baude stelling. In veel Arabische landen is er niet zo veel geld als in Westerse voor fundamenteel onderzoek. Studenten aan unvirsiteiten zullen hun heil daarom vaker in het westen zoeken. Het heeft meer met geld en het niveau van de educatieve instellingen zelf te maken, dan met de intelligentie van een volk, ras of aanhangers van een religie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe politiek correct het ook is om zelfs de vraag waarom een volk minder is gaan presteren op wetenschappelijk gebied 'gevaarlijk' en 'baud' te noemen, is de vraag in dit geval gerechtvaardigd. De Arabische cultuur was lange tijd zeer hoog ontwikkeld. Toen in onze contreien pas (weer) een voorzichtig begin gemaakt werd met filosofie, wiskunde etc., kwamen de belangrijkste geschiften, zowel origineel als vertalingen van Griekse teksten, uit het Arabische gebied. Deze positie van Arabieren op het wetenschappelijke vlak is echter totaal ten onder gegaan. Ja, natuurlijk zijn er Arabische wetenschappers, en natuurlijk zijn Arabieren niet collectief onintelligent. Maar de vooruitstrevende positie van de Arabische cultuur, die is verdwenen. Persoonlijk vind ik de vraag of dit iets te maken heeft met de islam een interessante. Ik zie ook niet in waarom die vraag niet gesteld mag worden. We hebben er met zijn allen toch ook geen moeite mee om te zeggen dat het christendom in bepaalde tijden een sterk remmende werking op sommige gebieden van de wetenschap heeft gehad? We weten dat bepaalde wetenschappelijke theorieën actief werden vervolgd door de kerk, en kunnen die invloed van het christendom op de ontwikkeling van de wetenschap gewoon benoemen. Waarom zouden we dan terug moeten schrikken voor de vraag welke invloed de islam heeft gehad op de wetenschap die ooit zo belangrijk was in het Arabische gebied?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzieQ: Goede inhoudelijke opmerking!

Het beste antwoord

De islamitische wetenschap had zijn bloeiperiode tot ± de 13e eeuw. Tot die tijd was de islam in vergelijking tot het Christendom veruit de meest vooruitstrevende en liberale van de twee. Het Christelijke Europa bevond zich in wat wij noemen de donkere middeleeuwen, waarbij de wetenschap nauwelijks ruimte kreeg.

In de 13e eeuw heeft de islamitische wereld veel tegenslagen gekend. De kruisvaarden, maar vooral ook de militaire successen van de mongolen (Dzjengiz Khan) hebben een enorme slag toegebracht aan het islamitische rijk, met als dieptepunt de ondergang van Baghdad in 1258, waarbij complete bibliotheken en veel wetenschappelijke kennis in vlammen is opgegaan.

Door die vele tegenslagen dachten vele traditionele islamistiche geleerden dat die overwinningen van de mongolen het gevolg waren van de wat liberale koers die men tot dan toe voerde en pleitte men juist voor meer terughoudendheid. Men ging zich weer meer richten tot Allah en men beperkte het wetenschappelijke onderzoek enorm.

Ondertussen kende Europa de renaissance en de Verlichting die de oorzaak waren van de wetenschappelijke opleving in Europa die de Christelijke wereld de wetenchappelijke voorsprong gaven die ze nu nog steeds heeft. De islam heeft een dergelijke verlichtingsperiode (nog) niet echt gekend, hoewel er tegenwoordig wel steeds meer vrije, liberale moslims zich hiervoor openlijk uitspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat ze niet meer worden geaccepteerd in de wereld vanwege hun geloof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niets met de Islam te maken, er zijn nog steeds legio wetenschappers uit diverse Arabische landen.
kijk maar eens rond in de wetenschappelijke wereld, je treft er wetenschappers van verschillende religies en herkomsten, religie doet er in deze niet toe, evenals herkomst. wat wel een verschil uitmaakt is wie heeft de meeste geldschieters om zijn/haar onderzoek te bekostigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En aan bovenstaande zou ik nog willen toevoegen het algeheel verval van de arabische wereld dat er toe leidde dat in de 19e eeuw een groot deel van de arabische wereld is gekoloniseerd door Engeland en Frankrijk of in een afhankelijkheidsrelatie geraakte. Na het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk ontstonden tal van nieuwe staatsheden die werden geregeerd door kortzichtige op macht en geld beluste demagogische potentaten die geen enkele interesse om kunst en wetenschap te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan het uitstekende antwoord van dutchbright wil ik toevoegen dat de openheid voor andere culturen een grote rol heeft gespeeld.

De vroege arabische wereld kende bloei door handel via de grote handelsroutes. Dat leverde niet alleen rijkdom op, maar ook vermenging van culturen. In die tijd stond men daar nog open voor. De grotere steden waren verzamelingen van multiculturele groepen.

Door de tegenslagen werden andere culturen als vijandig gezien. Men beperkte zich tot contact met "ons soort mensen". De wetenschap stortte in.

In de westerse wereld is hetzelfde gebeurd. Door de vele oorlogen, gecombineerd met handel, trad zowel rijkdom op als grote volksverhuizingen. Daardoor werden onze steden verzamelingen van multiculturele groepen. Men stond open voor andere ideeën. De wetenschap kwam tot bloei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook niet hielp was dat rond die tijd de Europeanen zelf hun spullen gingen halen in China en Indië en de Arabieren behoorlijk wat handels inkomsten misliepen. Daarbij heeft Europa ook een lange periode gekend van relatieve anarchie na de val van het west-Romeinse rijk. En de eerste pest epidemie heeft ook een behoorlijke deuk geslagen in het Europese vermogen tot ontwikkeling. Het heeft nogal lang geduurd voor die achterstand ingehaald kon worden. Iets waar de Byzantijnen en Arabieren veel minder last van hadden. Dat wil overigens niet zeggen dat Europa daadwerkelijk onderontwikkeld was. Europa liep weliswaar achter maar niet zo bijzonder veel als vaak gedacht word en er was zeker belangstelling voor Arabische wetenschap alleen duurde het nogal een tijd voor het correct vertaald was. Voornamelijk door de afstand tussen Bagdad en noord Italië.
Dat de arabieren in 1258 in baghdad hun wetenschappelijke bibliotheek door dhehgis khan zijn kwijtgeraakt is zo lang geleden dat men daar normaal gesproken na 800 jaar echt geen last meer van zou hebben.Op een of andere manier, een mutatie in de hersenen(?) is men zo fanatiek gelovig geworden dat voor aardse zaken geen tijd meer is.Wie het fanatisme ziet hoe de koran uit het hoofd geleerd wordt en hoeveel tijd er ook daarna er aan besteed wordt,kan begrijpen dat er geen tijd meer is om zich wetenschappelijk te ontwikkelen.De arabieren vinden het hiernamaals belangrijker dan het "NU", .Wie jaar in jaar uit met de koran bezig is zal het heel moeilijk hebben ook nog eens werktuigbouwkundige te worden.Uitzonderingen daargelaten