ik moet een krant maken die je in de 2de wereldoorlog ook zou kunnen zien maar ik heb geen idee wat ik er in moet zetten miss dat jullie iets weten ?

we moeten op 2 A3 tjes een krant maken met iets daarin wat zou kunnen gebeuren in de 2de wereldoorlog !!
ik maak een illegale krant die de joden ook wel maakten!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (7)

Bv of er joden zijn opgepakt of er verlies is of juist Duitsland die zich ergens terug terugtrekt en mischien als xtra het weer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Melletje,

Ik kan je alleen advies geven hoe je dit zou kunnen aanpakken. Ik kan zelf wel ideeën opperen, maar het is de bedoeling dat je zelf op zoek gaat naar gebeurtenissen. Anders leer je niet zo veel.

Een van de oorlogskranten is het Parool. Die was in de oorlog illegaal en het archief is nog te lezen.

Je zou ook nieuwsfeiten kunnen opzoeken uit de oorlog en daar een artikel over schrijven:

http://rjb.x-cago.com/kranten/index.do

ook kan je de beeldbank gebruiken, zie bijgaande video.

Je kunt je krant ook online maken op http://www.zelfkrantmaken.nl Een voorbeeld van zo'n krant staat in de bron. Ik zou wel andere artikelen nemen als ik jullie was.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. De artikelen van het Parool zijn mooi om te lezen. In de afbeelding hoe dat er uit zag (1e afbeelding is huiswerkopdracht denk ik, tweede afbeelding is Het Parool aan het einde van de oorlog).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien over het duitse volk hoe het daar meegaat en misschien een persoonlijk verhaal van iemand ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk snel even een film (er zijn der genoeg) of een trailer dan krijg je genoeg informatie en heb je een goeie "krant"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het leuk om een spotprent te tekenen over de situatie van toen en een stuk over een aanval, voedselbonnen en dergelijke..

Je kunt je laten inspireren door te kijken op www.hetillegaleparool.nl.
Ook was 'de Waarheid' een bekende illegale krant uit die tijd. Je moet maar eens kijken of je er wat over kunt vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oude kranten kan je teruglezen in het nationaal krantenarchief op kranten.kb.nl
Dit gaat door tot 1945. Deze kranten waren in de oorlog weliswaar gecensureerd, maar het geeft een idee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'...die de joden ook wel maakten!' Eerlijk gezegd denk ik dat de joden weinig kranten hebben gemaakt.

Maar goed, je kan een gedeelte van een speech van Wilhelmina plaatsen, want niet alle mensen hadden een radio meer. Je kan ook vermelden waar de geallieerden aan het vechten zijn en waar de Duitsers terrein verliezen.

Als je een illegale krant schrijft, is het belangrijk dat je hoopvolle berichten schrijft die uitkijken naar een bevrijd Nederland.

Ook kan je een recept opnemen van eikeltjeskoffie. Echte koffie was immers nog nauwelijks voor handen.