Wat zijn goeie voorbeelden voor dat geschiedenis zich herhaald?

Zo letterlijk mogelijk

Toegevoegd na 20 minuten:
Wat zijn de gebeurtenissen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

joden vervolging.
in het jaar 0 al
toen tijdens de uitbraak van de pest
en de 2de wereldoorlog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Oorlog om racisme?
Vroeger zwarten, 2e wereld oorlog joden, etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Economische crisis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de tijd van de kruisvaarders waren er heel heftige conflicten tussen de Christenen en de Moslims (toen Mohammedanen genoemd).
Dit herhaalt zich nu op eenzelfde schaal

Rond 1400 1500 (Middeleeuwen) was er een enorme kloof tussen rijk (toen de adel en de poorters) en arm.
Dit zie je de laatste 30 jaar ook sterk toenemen, ook binnen Europa

als me meer te binnen schiet zal ik het je laten weten :)

Toegevoegd na 6 minuten:
Natuurlijk; slavernij.
Door het hele bestaan van de mensheid heen zijn mensen gebruikt voor werk waar de meer welgestelden zelf te lam voor waren of wat te gevaarlijk was voor deze figuren.
In (onprecieze) volgorde:
Mohammedanen, arme burgers, negers, arme burgers, Mexicanen, burgers, Oost-Europeanen, (Noord- en ZuidAmerikaanse) Indianen, ga zo maar door.
Het kringetje komt steeds terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijk en arm maakt niks uit zolang mensen de zelfde kansen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het maakt niets uit, dat klopt. Die dingen gaan vaak echter (helaas) wel hand in hand
Families? Vader mept moeder en kind dagelijks, kind zoekt later een man die precies hetzelfde doet enzovoorts. De geschiedenis herhaalt zich...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk aan de mate van vrijheid in seksuele uitspattingen.
Ergens in de middeleeuwen was er een tijd dat orgies in openbare baden in cafe's niet ongebruikelijk waren. Toen werd de samenleving kuiser tot aan de inquisitie aan toe. Daarna de verlichting en we belanden in de jaren 1960 - 1970. En sinds een aantal jaren is er weer langzaam een vertrutting aan het ontstaan.
Dit is een voorbeeld van golfbeweging.

Een ander voorbeeld van golfbeweging:
De hardheid waarin men vloekt. Ergens in de middeleeuwen waren verwensingen als: "Ick ruk uwer kop van uwe romp en schijt in uw nek" niet ongebruikelijk."
Dat ging over in een preutse, brafe periode waarin "verdikkie" als op het randje was. En nu zitten we weer in een stijgende lijn qua hardheid van schelden.

Nog iets anders waarin de geschiedenis zich herhaald:
*Slavernij zou niet afgeschaft kunnen worden vanwege de economische gevolgen.
*Kinderarbeid zou niet verboden kunnen worden vanwege de economische gevolgen.
*En nu verzetten veel mensen zich tegen betere leefomstandigheden voor dieren "want dan wordt het vlees veel te duur" en "verliest onze agrarische sector zijn concurrentie positie met het buitenland"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
epidemie van griep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Napoleon onderschatte de enorme oppervlakte van het Russische Rijk en ondervond dat de aanvoerlijnen veel te lang werden en verloor de strijd. Tijdens WO2 onderging het Duitse leger exact hetzelfde en delfde ook daar ook vanwege dit probleem het onderspit. Het gaat niet omdat de mens niet wil leren, maar dat de mens zijn kunde overschat en denkt dat het nu wel kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In algemene termen lijkt de geschiedenis zich te herhalen maar dat doet hij echter nooit. Het is daarom niet te doen om hier een goed antwoord op te geven.

Als je toch een antwoord wilt zou ik zeggen dat je altijd een golfbeweging kan zien als het gaat om economische malaise en de toename van geweld. Dit fenomeen begint al in het assyrische rijk gevolgd door de klassieke wereld de middeleeuwen door naar de huidige tijd de 2de Golfoorlog en de oliepijpleiding in Afghanistan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oorlogen om bezit, grond en ook religie dat al eerder genoemd werd.
Macht, mensen willen doorgaans meer macht met als gevolg oorlogen en geen respect en begrip voor elkaars cultuur veelal ook als gevolg daarbij.
Dit is altijd al zo geweest en nog steeds zo.
Niet overal en tegelijk, want er waren/zijn ook vreedzame volkeren.
Je ziet ook dat grenzen van landen veranderden of veranderen in een ander land.
Je zou een oorlog in theorie vooralsnog eerlijk kunnen laten verlopen zonder slachtoffers door geweld.
Maar dan moeten beide of alle partijen bereid zijn in te leveren op allerlei gebied en dat doen mensen niet graag.
Waneer mensen op zo een wijze met elkaar om zouden gaan, dan zou dat de hoogste prijs zijn die er maar te halen valt.