Waarom het het Warschaupact het Warschaupact?(moet ik weten voor een werkstuk dus laat het snel weten plzzz!)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het verdrag werd op 14 mei 1955 in de Poolse hoofdstad Warschau als reactie op het toetreden van de Bondsrepubliek Duitsland tot de NAVO ondertekend door de Sovjet-Unie, Albanië, Bulgarije, Roemenië, de DDR, Hongarije, Polen en Tsjecho-Slowakije.

Het is dus gewoon vernoemd naar de plaats waar hij ondertekend is (warschau, de hoofdstad van polen), net zoals de meeste van dit soort afspraken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ROFL, no problemo
Het Warschaupact was een militair bondgenootschap van communistische landen in Oost-Europa, dat tussen 1955 en 1991 heeft bestaan. Het werd op voorstel van Sovjetpartijleider Nikita Chroesjtsjov opgericht als tegenhanger van de NAVO.[1] Officieel spraken de lidstaten van het Verdrag van Warschau.

Het verdrag werd op 14 mei 1955 in de Poolse hoofdstad Warschau als reactie op het toetreden van de Bondsrepubliek Duitsland tot de NAVO ondertekend door de Sovjet-Unie, Albanië, Bulgarije, Roemenië, de DDR, Hongarije, Polen en Tsjecho-Slowakije.

Tot zover Wikipedia. Het was een bondgenootschap (pact), gesloten in Warschau.
11 jaar geleden
Officieel heet het de Verdrag van Warschau.
en zoals bij alle verdragen, is het genoemd naar de stad waar deze verdrag is ondertekend. (Warchau, polen)

Een pact is een ander woord voor verdrag,
waarom ze het dan -pact noemen en geen -verdrag heeft puur te maken met het overnemen van woorden van anderen. Iemand zal het wel een keer als pact hebben genoemd, en gaandeweg is iedereen het pact gaan noemen (niet officieel dus)