Hoeveel was een Romeinse as vroeger, in de Romeinse tijd, waard?

Graag zou ik het antwoord willen weten in euro's van nu.

Toegevoegd na 36 minuten:
Of in ieder geval naar iets wat vergelijkbaar is met nu, want ik heb echt geen idee. Hoeveel as betaalde men vroeger bijvoorbeeld voor een brood o.i.d?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een brood kostte toen een twaalfde denarius, en dat was iets meer dan één as. Maar er is heel weinig concreet over prijzen terug te vinden. Er was ook nog geen sprake van vaste prijzen; er werd bijvoorbeeld toen in onze noordelijke streken heel veel gerst, maar amper graan geproduceerd. Dat zal dus hier de broodprijs hoog gehouden hebben in vergelijking met Rome. Maar als je het nu even letterlijk omzet dan zou een as ongeveer anderhalve euro waard zijn (er vanuit gaande dat een gemiddeld brood tegenwoord 1 euro 60 kost).

Toegevoegd na 44 seconden:
tegenwoord = tegenwoordig
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!

Andere antwoorden (1)

Daar is onmogelijk een zinnig antwoord op te geven. Ten eerste bestonden er toen nog geen euro's dus is het niet te vergelijken en toen zat de wereld nog totaal anders in elkaar.