Wat is de exacte tijd van overlijden van Napoleon Bonaparte?

Vandaag, 5 mei, is het 190 jaar geleden dat de keizer van Frankrijk op Sint Helena tot zijn einde kwam. Ik had vorig jaar het boek 'de ondergang van Napoleon en het congres van Wenen' gelezen van historicus Adam Zamoyski en die wist de precieze tijd te vertellen van des keizers overlijden. Ik dacht dat het 17.42 uur was maar ik weet het niet meer zeker. Het boek is helaas weer terug in de bibliotheek in Rotterdam, dus ik kan het ook niet nakijken. Op internet kan ik dit op de grote sites niet vinden. Martin Bril wist mij alleen te vertellen dat hij zijn ogen sloot toen de schemering begon te vallen.
Als ware napoleonist dien ik dit natuurlijk gewoon te weten, dus kan iemand de tijd voor mij verifiëren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk overleed hij aanarsenicum vergiftiging ,veel gebruikt toen als medicijn ,tegen de Franse ziekte (de syf)in kleurstof , en in snoepjes . Nog niet zo heel lang geleden vastgestel uit haar monsters
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort dingen moet je niet beweren tegen een napoleonist. Er zijn honderden boeken/artikels geschreven over zijn eventuele vergiftiging maar of hij ook echt daaraan is overleden kan pas na autopsie worden vastgesteld. Tijdens zijn leven bevatte zijn lichaam, zelfs in zijn gloriedagen rond Austerlitz 1805, ook al een opvallend hoog percentage arsenicum. Er werd inderdaad vroeger door dokters nogal gemakkelijk mee als medicijn gewerkt, maar de officiële lezing van zijn dood is nog steeds maagkanker.

Het beste antwoord

Tijdens de nacht van 4 op 5 mei geraakte Napoleon in een coma. Nauwelijks nog bewust van hetgeen om hem heen, lijkt hij te hebben gesproken: "Tête… armée…" In de ochtend van 5 mei werd het duidelijk dat het de laatste dag zou zijn dat Napoleon leefde. Napoleon overleed op 5 mei 1821 om 17:49, zijnde eenenvijftig jaar, zeven maanden, twintig dagen oud.