Je vraag bevat een fout. Nederland heeft Indonesië nooit gekoloniseerd. Indonesië bestond nog lang niet in de tijd dat de Nederlanders een aantal eilanden in de Oost koloniseerde. Het idee dat deze eilanden een eenheid vormen en bij elkaar horen is kunstmatig en gecreëerd door Nederlandse kolonisten. Je vraag impliceert een beetje dat 'Indonesië' al bestond voor de kolonisatie. Of Indonesië als eenheid heden ten dage dan wel echt bestaat is trouwens ook maar de vraag, maar dat is een andere discussie.

Wat de motivatie voor het koloniseren van het gebied dat we vandaag kennen als Indonesië betreft: economisch gewin. Hoewel de handel in koloniale producten, en denk dan vooral aan kruiden, zeer risicovol was, kon je er een aardig centje mee verdienen. De Nederlanders waren dus niet in de eerste plaats om hun cultuur te verspreiden in Indië, maar vooral om er grof geld te verdienen, en dit gebeurde uiteraard niet op een koosjere manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel simpel: Voor het geld, Indonesie had veel producten die geld opbrachten. En de hollanders die toen Indonesie aandeden dachten dat zij dat allemaal beter konden behandelen dan die domme inlanders, dus toen hebben ze niet alleen de koffie en de specerijen ingepikt, maar ook het land
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje domme reactie, dat Nederlanders het allemaal beter wist. Dat was vaak ook zo. Neem nu de sawa. Dat is gemaakt door de Nederlanders. De handel in Indonesie is juist beter geworden door de Nederlandse handelwijze.
anneliez
13 jaar geleden
Och niets is echt zwart-wit. Aan alle handelingen zitten wel voor en tegens
Nederlanders waren altijd actief op zee en hebben zo veel landen ontdekt en veroverd. Onze vloten gingen all over the world. Zelfs New York behoorde tot Nederland. New Amsterdam. Zuid Afrika en ook Indonesie wat men Nederlands Indie noemde. Ook Engeland veroverde veel landjes. Het was maar net wat er op hun pad kwam. Ik denk dat Indonesie ook belangrijk was voor de handel. Niet ver ook van China waar Nederland veel handel dreef.