Is de film kingdom of heaven betrouwbaar?

En dan bedoel ik als bron. Mag je ervan uitgaan dat alles klopt, of zijn er dingen die in de werkelijkheid anders zijn gegaan? En was Balian echt zo een belangrijk iemand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Het klopt wel aardig maar veel dingen zijn "verhollywood" dus spectaculairder of mooier gemaakt voor de film. Kijk op Wikipedia even wat er wel en niet klopt als je dat ook wil weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige dingen zijn echt anders gebeurd dan in de film, ik zou het voor historische feiten niet gebruiken als bron.
Ik heb een link bijgevoegd over Balian, daar staan halverwege wat verschillen met de film en hoe het echt gegaan moet zijn.

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik heb nog wat nagezocht en wat gevonden op een Engelse site. De bron is vertaald van het Engels naar het nederlands, dus de zinsvorming is soms wat vreemd, maar als je het doorleest kom je nogal wat dingen tegen die niet kloppen met de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Films kun je meestal niet als bron gebruiken. En zeker niet als enige. Kijk maar eens naar de verfilming van een boek dat je goed kent: het zal je opvallen dat bepaalde dingen weggelaten zijn of aan elkaar geplakt en dergelijke.
Ook bij documentaires moet je opletten, want het kan zijn dat de maker een eenzijdig beeld geeft.
Dus hoe dan ook: geen fictie als bron gebruiken, en altijd meerdere bronnen gebruiken, liefst uit 'verschillende' hoeken.
Voorbeeld: er zijn een aantal documentaires over Geert Wilders. Maar als je zelf een stuk over Wilders wilt schrijven, is het wel zo verstandig (als je een zo objectief mogelijk stuk wilt schrijven) om te zorgen dat je standpunten van zowel voor- als tegenstanders doorneemt, bekijkt, beluistert.
Maar wil je zelf een minder objectief stuk schrijven, dan kun je ervoor kiezen alleen voor- dan wel tegenstandpunten de ruimte te geven. En als kijker (of lezer, of luisteraar) is het soms erg moeilijk in te schatten of de maker van een docu dingen weglaat, of selectief laat zien.
Daar moet je je altijd van bewust zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Fictieve films over onderwerpen uit de geschiedenis zijn geen goede bronnen als je op zoek bent naar informatie over het onderwerp van de film. Wel kunnen films als Kingdom of Heaven interessant bronnenmateriaal zijn als je onderzoek doet naar de manier waarop de tijdgeest terugkijkt op historische gebeurtenissen.