wat voor verlichting gebruikte ze vroeger?

wat voor verlichting gebruikte ze vroeger

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (9)

Kaarsen, olielampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kaarsen, zonlicht, maanlicht (is natuurlijk ook zonlicht) olielampen en anders als het te donker was gingen ze gewoon slapen of iets anders waar je geen licht voor nodig had
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral kaarsen en fakkels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de straten was er gasverlichting, met liet in gasfabrieken steenkool vergassen en maakt op die manier stadsgas.
In huis waren er heel vroeger olielampjes, waar een pitje in zat, dus een klein vlammetje.
Kaarsen waren voor veel mensen te duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olielampen gevuld met olijfolie.
Petroleumlampen.
Gaslamp.
Karbietlamp.
Maar ook fakkels en kaarsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
olielampen gebruikten ze toen vooral heel vaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedurende het grootste deel van de 19e eeuw gebruikten de mensen plantaardige olie voor de verlichting. Leeuwarden kreeg in 1845 een gasfabriek, waardoor straatverlichting op "pijp-gaz" mogelijk werd. Voor het verlichten van woningen was dit gas niet geschikt, doch de techniek schreed voort en spoedig kon men beschikken over gaslampen voor gebruik in huis.

Vanaf ca. 1860 komt petroleum beschikbaar, dat vooral uitkomst bood op plekken zonder gasleidingen. Op het platteland maakte de gegoede burgerij als eerste gebruik van verlichting op petroleum, gevolgd door de boeren. Lange tijd leek het er echter op dat gas de belangrijkste bron voor verlichting zou gaan worden....

Zie het gezellige gaslampje voor in de woonkamer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vraag is niet erg duidelijk want vroeger is heel erg lang vroeger kan 10 jaar geleden zijn maar ook 10.000 jaar.

De verlichting ontwikkelde zich van open vuur zoals kampvuren en fakkels tot later gesloten lampen zoals olie- petroleum lampen. Nog later kreeg je de gas verlichting maar dan vooral straatverlichting. Ook gloeilampen horen nu tot het verleden. Deze lampen hebben zich uiteindelijk ontwikkeld tot de huidige LED- verlichting en de spaarlampen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan en later vuur natuurlijk