waarom staan er nog steeds bunkers rondom utrecht in de weilanden?

Hebben deze bunkers nog een functie? Waarom worden ze niet weggehaald?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
soms worden bunkers nog gebruikt of vallen onder nonumenten.En het opruimen van een bunker is erg moeilijk en kostbaar,
Vandaar dat er nog zoveel staan en niet alleen richting Utrecht.
Rieneke1
8 jaar geleden
Het zijn vaak overwinterplekken voor vleermuizen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovendien zijn het puike locaties voor illegale raves. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze zijn onderdeel van fort http://www.fortrijnauwen.nl/ Dit fort behoort tot de hollandse waterlinie
http://www.hollandsewaterlinie.nl/

Antwoorden (3)

meestal worden bunkers gezien als herinnering aan tijden die nooit vergeten mogen worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
ze hebben geen functie meer waarschijnlijk, misschien zouden ze het kunnen gebruiken als vuurwerk bunkertjes, maar dan zou het wel goed beveiligd moeten worden. wat ze ook kunnen doen is dat het een vrije graffiti plaats wordt, maar dan wel de binnenkant, anders zie je een weiland vol met gekleurde huisjes....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste bunkers zijn bewaard gebleven omdat ze zo stevig gebouwd zijn dat sloop een moeilijke en kostbare klus is. Zo is het bijvoorbeeld gegaan met de Atlantikwall, die de Duitsers tijdens de bezetting in onze duinen hebben gebouwd. Aanvankelijk heeft men wel geprobeerd hen onder zand weg te stoppen maar dat was geen blijvende oplossing. Tegenwoordig staan veel bunkers op de monumentenlijst en worden voor verschillende doelen gebruikt. Ook zijn er veel bij vleermuizen in gebruik als slaapplaats.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Aanvulling: lees dit verhaal over een mislukte bunkersloop: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/1189073/2008/09/24/Kortsluiting-liet-bunker-Bilthoven-exploderen.dhtml
Bunkers zoals rond Utrecht, diende vooral ter ondersteuning van de waterlinie. Door delen van Nederland onder water te zetten en d.m.v. natuurlijke barrières als de Utr. heuvelrug hoopte men volledig beschermd te zijn tegen invasies van buitenaf. In de Tweede wereldoorlog bleek echter, dat deze linie obsoleet was geworden, omdat de Duitsers vliegtuigen hadden. Sindsdien hebben de bunkers geen duidelijke functie meer. Wel worden ze in veel gevallen nog gebruikt voor wapenopslag, in Nederland zijn een boel wapenpunten waar in geval van nood gebruikt van gemaakt kan worden. Verder zijn een aantal bunkers monument en is het zoals iemand anders al zei erg duur om ze weg te halen, omdat het allemaal gewapend beton(beton met stalenkabels) is van meters dik.