Wat is het grote verschil tussen Italië en de rest van West-Europa met betrekking tot de ontwikkeling van de literatuur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De Renaissance is begonnen in italië. Door de kruistochten kwamen europeanen in aanraking met de arabische cultuur. En namen delen van deze beschaving over.

Nadat het romeinse rijk ineen gestort was kende europa een machtsvacuum Italië bestond niet zoals wij dat nu kennen maar uit een hele reeks kleine landjes. Deze landjes hebben nog heel lang een grote bloei op het gebied van handel, zeevaart en cultuur gekend.

De katholieke kerk verbood een heel scala aan heidense boeken. De mensen die konden lezen hadden geen boeken meer. De mensen die de boeken hadden wilde deze niet lezen, dit was de kerk. Zo verdwenen de grote griekse filosofische, wetenschappers en schrijvers uit de europese culturele wereld.

Na de kruistochten(en ook door de moorse val in Spanje) ontdekte men (handelaren uit veelal noord Italië maar ook in Spanje dus) Arabische vertalingen van Griekse meesters. Deze werken kwamen dus als het eerste aan in noord Italië en was de voedingsbodem voor vele meesters uit de Renaissance.