Wanneer is Amerika ontdekt en door wie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.3K
Shingo
2 jaar geleden
Hoe ontdek je iets waar iemand allang woont? Ontdekken doe je met een land waar nog nooit iemand is geweest en/of het bestaan van weet. De eerste bewoners van het continent Amerika waren de paleo-indianen minimaal: 15.000 v.Chr. (misschien nog eerder, zijn ze nog aan het onderzoeken).

Antwoorden (10)

Colombus, 1492 (als ik me niet vergis)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt je niet vergist.
Zo heb ik het ook geleerd op school,alweer bijna 40 jaar geleden.+1
Columbus heeft het opgeschreven, maar de noormannen hebben het eerder ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Columbus was niet de eerste die Amerika ontdekte. De Vikingen waren er al eens geweest, en natuurlijk hadden de voorouders van de Indianen het ook al ontdekt.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen denken dat dit Columbus is geweest (1942), hij kwam namelijk per ongeluk in Amerika terecht toen hij probeerde naar Azie te zeilen. Maar er wordt nu ook wel aangenomen dat zo'n 500 jaar eerder de Noor Leif Ericsson al aankwam in Amerika: Newfoundland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beweren dat men een land ontdekt als men in een land komt waar al mensen wonen is m.i. dom en arrogant.
Amerika is "ontdekt" door de mensen die er het eerst waren.
Dus geen Noormannen (Vikingen), laat staan Columbus, (die had meer verstand van het ei).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het er niet mee eens. Ontdekken betekent zeker niet alleen dat je de eerste mens bent. Als je een land ontdekt dan kunnen daar natuurlijk gewoon mensen wonen. Je kunt ook een bosjesvolk ontdekken in Afrika, die nog nooit contact hebben gehad met andere volken. Of je kunt als eerste vanuit Europa met een schip varen naar Australië om de bewoners daar te "ontdekken". Synoniemen van ontdekken zijn: spotten, gewaarworden, vaststellen, vinden. Bij ontdekken speelt dus mee dat je iets gewaar wordt waarvan je eerder het bestaan niet af wist. Natuurlijk geld zoiets niet voor de bewoners zelf. Het kan zelfs zijn dat meerdere mensen een land ontdekken als ze elkaar van ontdekkingen niet op de hoogte houden. Want iets kan allang ontdekt zijn, als je daar zelf niet van gewaar bent, doe je toch een ontdekking. Zo kan Columbus Amerika in 1492 ontdekken, terwijl de Noormannen of anderen datzelfde hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor het eerst in een land komt dan doe je inderdaad in zekere zin een persoonlijke ontdekking.
Maar de door Som gebezigde ruimere betekenis haal ik niet uit de gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef alleen feedback op jouw definitie van ontdekken. Die vind ik te krap. Jij mag natuurlijk een andere mening hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zichzelf dan wel ja. Maar hij maakt niet veel kans om te claimen het Europese vasteland als eerste te hebben ontdekt. Maar waarom zo moeilijk doen over een definitie. Ik denk dat ik Hajete wel begrijp. Vaak menen de "ontdekkers" dat ze meer rechten in een land hebben dan de oorspronkelijke inwoners. Voorbeelden te over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, de geschiedenis wordt grotendeels bepaald door degene die hem schrijft en dat gebeurt vaak vanuit een gelijkhebberige machtspositie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik een goede opmerking in dit verband. Omdat Columbus verhaal is opgeschreven wordt de geschiedenis door hem bepaald.
Columbus ontdekte Amerika. Hij noemde de mensen die er woonden Indianen omdat hij dacht in India aangekomen te zijn. Misschien waren er wel ontdekkingsreiziger vóór Columbus maar die hebben dat niet op schrift gesteld.

Toegevoegd na 33 seconden:
* ontdekkingsreizigerS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12 oktober 1492 door Christoffel Columbus.
Maar daarvoor waren er al veel mensen geweest. Wetenschappers hebben een heel lijstje opgesteld met:
2 Chinese ontdekkingsreizigers, Feniciërs, Egyptenaren, Carthagers, Kelten, een Ierse monnik, Vikingen, een prins uit Wales en nog een Afrikaanse koning.
Maar gelukkig voor Columbus heeft, behalve voor de Vikingen, waarvan bij Newfoundland nog resten zijn gevonden, niemand echt harde bewijzen kunnen geven voor deze mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik was het niet dus ik ga voor columbus. indianen is naam voor de mensen die er woonde. hij dacht dat hij naar india ging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Siberische nomaden ergens tussen de 17000 en 13000 jaar geleden (dit is discutabel).

Erik de Rode ergens tussen 982 en 985 (Die bleef echter steken in Groenland maar de door hem gestichte nederzettingen bleven bestaan tot in de 15e eeuw).

Christoffel Columbus in 1492 (die bleef echter volhouden tot zijn dood dat hij Azië ontdekt had en heeft voornamelijk de Caribische eilanden ontdekt).

Giovanni Caboto (John Cabot) is in 1497 aangekomen aan de Canadese kust en daarmee de eerste die het Noord Amerikaanse vasteland ontdekte sinds de eerste inheemse volkeren (maar over zijn reizen is maar heel weinig bekend).

Amerigo Vespucci tussen 1499 en 1500 was een van de eerste die beweerde dat het om een nieuw continent ging en heeft stukken van Noord en Zuid Amerika verkent (hij had echter ook een behoorlijke fantasie en heeft waarschijnlijk flinke delen van zijn reizen uit zijn duim gezogen maar het continent is wel naar hem vernoemd).

Kies maar uit zou ik zeggen... Columbus heeft uiteindelijk in de geschiedenisboeken de eer van de ontdekking gekregen... oordeel zelf...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door wie en wanneer weten we niet, daar dit niet gedocumenteerd is. En dus geven we Columbus maar de eer, want die heeft alles wel netjes opgeschreven. Overigens wat is ontdekken, hij dacht dat hij de westelijke route naar Indië had gevonden. nou ja, het kan verkeren.

Columbus was niet de eerste die Amerika ontdekte. De Vikingen waren er al eens geweest, en natuurlijk hadden de voorouders van de Indianen het ook al ontdekt. Maar aangezien er pas na de ontdekking van Columbus uitgebreid contact kwam tussen de werelddelen wordt dit meestal gezien als 'De ontdekking'. Andere theorieën over precolumbiaans contact tussen Amerika en de rest van de wereld, onder andere door Chinezen, Portugezen, Afrikanen of Polynesiërs, hebben de wetenschappelijke gemeenschap nooit overtuigd.

Amerika is vernoemd naar Amerigo Vespucci. Hij was een van de eersten die inzag dat het niet om Azië ging, maar om een nieuw continent. Vespucci schreef hierover enkele brieven naar de wetenschapper Martin Waldseemüller, die voorstelde om het nieuwe continent naar hem te noemen. Kaartenmaker Mercator noemde het uiteindelijk Terra Americi. Hoewel het werelddeel dus door Columbus ontdekt was, is het niet naar hem genoemd. Het land Colombia en indirect ook het District of Columbia (waar Washington, de hoofdstad van de Verenigde Staten ligt) zijn wel naar hem genoemd.